معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با اشاره به ضرورت جذب مشارکت عمومی در راستای رفع بحران بی آبی در استان، گفت: استفاده از زبان هنر از جمله اقدامات موثر در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه از منابع آبی است.

به گزارش مرور نیوز، «محمدعلی طالبی» در مراسم اکران خصوصی فیلم بازگشته که با موضوع بحران آب در استان یزد تولید شده است، اظهار کرد: امیدواریم استفاده از زبان هنر به فرهنگ سازی استفاده بهینه از منابع آبی کمک کند.

وی صرفه جویی در مصرف آب را هنری گرانقدر دانست و بیان کرد: پیگیری برای انتقال آب از طریق خط دوم و انتقال آب از خلیج فارس به یزد از جمله اقدامات در دستور کار دولت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: این که هنرمندان با زبان شیوا و شیرین خود دغدغه فرهنگ سازی در مصرف آب را دارند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

این مقام مسئول در ادامه اقدام شرکت آب منطقه ای استان یزد در راستای تولید فیلم بحران آب را از جمله اقدامات مناسب و به موقع عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های هنری به ویژه هنر نمایشی یکی از راهکارهای موثر در این حوزه است.

طالبی در پایان سخنان خود با بیان این که مسئله آب به تمام اقشار جامعه مربوط می شود، خاطرنشان کرد: مسئله کم آبی و خشکسالی فقط با ورود دولت حل نمی‌شود و به عزمی عمومی و مشارکت جدی تمام آحاد جامعه نیاز دارد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل آب منطقه ای یزد نیز در این مراسم با بیان این که 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهار کرد: بیش از 79 درصد آب استان یزد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی مصرف معقولانه از ظرفیت های آبی استان را از جمله ضرورت های اجرایی در استان یزد دانست و بیان کرد: بارش کمتر از یک و سه دهم متوسط کشوری باران یزد را به استانی بی آب در کشور تبدیل کرده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد گفت: طی هزاره گذشته بارش باران در استان یزد تقریباً یکنواخت و کم بارش بوده است.

جوادیان زاده در ادامه با بیان این که سالانه به طور متوسط نیم متر مربع از سطح آب‌های زیرزمینی استان یزد پایین می رود، تصریح کرد: امروز وضعیت آب استان یزد به جایی رسیده که حتی یک قطره هم نباید زیاده روی کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: خود کاهش سطح زمین، کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تغییر اقلیم و خشکی زمین، از جمله نتایج بارش کم و بحران بی آبی در استان یزد است.

وی با اشاره به نقش هنر نمایشی در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع آبی، تأکید کرد: کارگردانان و هنرمندان ساخت آثار مخنلف با موضوع بحران آب در استان یزد در دستور کار خود قرار دهند.

گفتنی است، در پایان این مراسم نیز از عوامل فیلم بازگشته که به کارگردانی «حامد غنی» و تهیه کنندگی «حمید بنایی» ساخته و در آن بحران بی آبی با زبان هنر نمایش بیان شده است، تجلیل شد.

یاداور می‌شود؛ در این فیلم یکی از روستاهای استان یزد که پیش از ظرفیت بالای منابع آبی برخوردار بوده است را نمایش می‌دهد که در عصر امروز به دلیل حفر چاه‌های غیر مجاز خالی از سکنه شده و درگیر معضل خشکسالی و بی آبی است.

«حامد غنی» کارگردان در این فیلم سعی کرده نتایج عدم مدیریت صحیح مصرف آب و اعمال نادرست برخی از مسئولان و دست اندرکاران در گذشته را به تصویر بکشد.

«غزل عبدی»، «علی ولیانی»،«امیرجلالی»،«پونه عبیسی» و «عفت نوری» از جمله بازیگران شاخص فیلم بازگشته بودند که توسط مسئولان و دست اندرکاران استان یزد تجلیل شدند.