در این میان یکی از رمزارزهایی که در این بازار پرآشوب نجات یافت لایت کوین با نماد اختصاری LTC است. از آنجایی که رمزارز لایت کوین به عنوان فورکی از شبکه بیت کوین شناخته شده و در اصل بر روی بلاکچین بیت کوین سوار شده است، این سوال برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید که تفاوت بین بیت کوین و لایت کوین چیست؟

به گزارش مرور نیوز، در طی چندین سال اخیر علاقه عموم مردم به رمزارزها یک روند صعودی را تشکیل داده است. این درحالی است که با شروع دهه 2020 و همچنین آغاز پاندمی کووید در جهان، این علاقه به نیاز تبدیل شد. بی شک در طی این دوره همه گیری رمزارزها در جهان، تمرکز اصلی کاربران بازار ارزهای دیجیتال، رمزارز بیت کوین بوده است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال توسعه یافته در دنیا است که از زمان صدورش در سال 2009 تاکنون توجه جهان اقتصاد و دولتمردان سرمایه گذار را به خود جلب کرده است.

در این میان یکی از رمزارزهایی که در این بازار پرآشوب نجات یافت لایت کوین با نماد اختصاری LTC است. از آنجایی که رمزارز لایت کوین به عنوان فورکی از شبکه بیت کوین شناخته شده و در اصل بر روی بلاکچین بیت کوین سوار شده است، این سوال برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید که تفاوت بین بیت کوین و لایت کوین چیست؟

نکات مهم:

  • بیت کوین در سال 2009 بنیانگذاری شد و این درحالی است که لایت کوین، دو سال بعد از شبکه بیت کوین فورک شد.
  • در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار بیت کوین نزدیک به 1 تریلیون دلار است و این درحالی است که مارکت کپ لایت کوین در حدود 17 میلیارد دلار است.

     

  • یکی از تفاوت‌های مهم بین بیت کوین و لایت کوین درالگوریتم استخراج این دو است. بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده کرده و لایت کوین از الگوریتم Scrypt.

اما پیش از بررسی تفاوت‌های دو ارز برتر بازار، بیت کوین و لایت کوین، در ابتدا بهتر است که به شباهت های این دو بپردازیم. با ما همراه باشید.

بازار ارزهای دیجیتال

شباهت‌های بیت کوین و لایت کوین

پروتکل اجماع اثبات کار (POW)

یکی از مهمترین شباهت‌ها میان بیت کوین و لایت کوین این است که هردو این پروژه‌ها از پروتکل اجماع اثبات کار استفاده می‎کنند. این بدان معناست که تنها راه وارد کردن این ارزها به گردش بازار، استخراج است. ماینرها با تایید تراکنش‌های کاربران در شبکه، پاداش دریافت کرده که این پاداش در قالب رمزارزهای بیت کوین و لایت کوین است.

ذخیره سازی و انتقال

برای یک سرمایه گذار بسیاری از عناصر ابتدایی دو رمزارز بیت کوین و لایت کوین با یکدیگر مشابه هستند. هر دو این رمزارزها در صرافی‌های رمزارز خرید و فروش شده و یا از طریق استخراج در دست کاربران قرار می‎گیرند. به علاوه به منظور نگه داری لایت کوین و بیت کوین، می‎توان از کیف پول‌های آنلاین و یا آفلاین استفاده نمود.

در نهایت قیمت هردو رمزارز براساس فاکتورهای متفاوتی، از احساسات سرمایه گذاران گرفته تا تاثیرات حکومت، شاهد نوسان قیمت‌های شدیدی هستند.

تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین

مارکت کپ و یا ارزش بازار

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین بیت کوین و لایت کوین در مارکت کپ و میزان سرمایه در بازار این دو ارز است. در زمان نگارش این مطلب (شهریور 1400) مارکت کپ بیت کوین معادل 939 میلیارد دلار و ارزش بازار لایت کوین برابر 14 میلیارد دلار است.

موارد بالا درحالی است که مقایسه ارزش بازار ارزهای مختلف تنها با اعداد و ارقام مشخص نمی‎شودو بایستی دارایی های قفل شده در هر بازار را باتوجه به تاریخچه آن ارز بررسی نمود. به عنوان مثال، به منظور بررسی ارزش بازار، این نکته را باید در نظر بگیرید که در سال 2010، مارکت کپ بیت کوین تنها 42000 دلار بوده است.  

تعداد توکن‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین بیت کوین و لایت کوین، تعداد عرضه توکن ها است. تعداد رمزارزهای موجود در شبکه بیت کوین 21 میلیون عدد است و این تعداد به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. در زمان نگارش این مطلب، از این 21 میلیون عدد، تعداد 18.5 میلیون بیت کوین استخراج شده و در گردش بازار قرار گرفته است. این درحالی است که تعداد لایت کوین های عرضه شده در شبکه، معادل 84 میلیون عدد است.

در ابتدا ممکن است به نظر برسد که تعداد بیشتر رمزارز LTC نسبت به BTC، یک مزیت محسوب می‎شود، اما چنین نیست. از آنجایی که شبکه غیرمتمرکز بیت کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر با هدف مقابله با سیستم مالی سنتی توسعه یافته اند، خاصیت ضد تورمی دارند. بدین معنی که عرضه بیت کوین بسیار محدود است و قیمت آن نیز به تبع، براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‎شود. حال واضح است که هرچه عرضه کمتر باشد، ارزش بیشتر می‌شود.

اما نکته ای که باید در مورد هر دو ارز بیت کوین و لایت کوین بدانید این است که به منظور خرید آن‌ها، لزوما نباید یک واحد کامل را جا به جا کنید. به عنوان مثال هر واحد از ارز دیجیتال بیت کوین به صد میلیون واحد کوچکتر به نام ساتوشی تقسیم شده و کاربران قادرند تا این واحدهای کوچک را به راحتی در بازار خرید و فروش کنند.

از این رو کاربران هردو رمزارز، می توانند بدون در نظر گیری قیمت ها، با پرداخت مبالغ ناچیز، این ارزها را خریداری نمایند.

مقیاس پذیری (سرعت انجام تراکنش)

از نظر تکنیکال، تراکنش ها در هر دو رمزارز لایت کوین و بیت کوین بلافاصله انجام می‎گیرند. این درحالی است که پروسه تایید شدن تراکنش‌ها و ثبت این اطلاعات در بلاکچین در هر شبکه، سرعت مربوط به خود را دارد.  حال آن که هدف اصلی توسعه لایت کوین افزایش سرعت تراکنش‌ها، نسبت به بیت کوین بوده است.

باتوجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت blockchain.com، میانگین زمان تایید تراکنش ها در شبکه بیت کوین توسط ماینرها، زیر 9 دقیقه است، هرچند که این مدت زمان بسته به میزان شلوغی شبکه، متغییر است. از طرف دیگر، زمان انجام هر تراکنش در شبکه لایت کوین معادل 2.5 دقیقه است.

بازار ارزهای دیجیتال

الگوریتم اجماع (تفاوت در روند استخراج بیت کوین و لایت کوین)

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بنیادین بین لایت کوین و بیت کوین در الگوریتم‌های رمزنگاری شده این دو خلاصه می‌شود. بیت کوین از الگوریتم رمزنگاری شده ای به نام SHA-256 استفاده کرده و این درحالی است که لایت کوین از الگوریتمی به نام Scrypt استفاده می‎کند.

هردو الگوریتم نام برده شده، به شبکه این رمزارزها کمک می‌کنند تا ارزهای جدید را وارد گردش بازار کنند. روند تایید تراکنش‌ها در هر دو شبکه لایت کوین و بیت کوین نیازمند قدرت‌های محاسباتی است. کاربران شبکه این ارزها با ارائه قدرت‌های محاسباتی خود تراکنشها را تایید کرده و در بلوک‌های بلاکچین به ثبت می‎رسانند. این دسته از کاربران در ازای این فعالیت خود از شبکه پاداش دریافت می‎کنند که این پاداش، در قالب ارزهای دیجیتال بیت کوین و لایت کوین است. ارزهای دیجیتالی که از این طریق به دست ماینرها می‎رسند، تا پیش از این در شبکه قفل بوده و پس از روند استخراج، توسط ماینرها وارد گردش بازار می‎شوند.

خرید بیت کوین

به منظور خرید بیت کوین از پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید.

خرید لایت کوین

به منظور خرید ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) از پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر، با این شماره تماس بگیرید:

021-91004243