با وجود اینکه در خبرها گفته می شود که قیمت مسکن در تهران تا 30 درصد افت داشته اما گزارش میدانی از منطقه مرکز شهر نشان می دهد که این میزان کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است، هرچند تفاوت قیمت گذاری ها هم بسیار زیاد است و به تازگی عرضه خانه های گلنگی در مناطق مرکزی تهران افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، قیمت مسکن درحالی که گفته می شود با افتی ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه شده اما در سطح بازار چندان نمایان نشده است و حداقل در مراجعه حضوری به بنگاه های مسکن، مشاورین املاک این موضوع را رد می کنند، از طرف دیگر بازار مسکن به قدری راکد شده که معامله ای اتفاق نمی افتد که بتواند ارزیابی دقیقی درباره وضعیت تغییر قیمت ها ارزیابی دقیقی داشت.

قیمت مسکن در منطقه ای مرکز شهر تهران در محدوده میدان ولیعصر و هفت تیر در رکود بیشتری به سر می برد، زیرا این منطقه تجاری محسوب می شود و قیمت ها بسیار بالاتر از محدوده های غیر تجاری محسوب می شود، هرچند ملک مسکونی محسوب می شود اما به دلیل اینکه در مناطق مسکونی اجازه فعالیت های فرهنگی و ... وجود دارد یا شرکت های حوزه فناوری هم در مناطق مسکونی هم فعالیت دارند شاهد رشد قیمت ها در این منطقه هستیم. در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری موج گزارش میدانی از محدوده هفت تیر، کریمخان و بلوار کشاورز تهیه کرده است.

 

تفاوت فاحش قیمت ها در یک منطقه

یک کارشناس مشاور املاک در گفتگو با خبرگزاری موج درباره وضعیت معاملات مسکن در محدوده هفتم تیر گفت: بازار مسکن تقریبا چند ماهی هست که وارد رکود شده و این مساله تنها مربوط به مناطق مرکزی یا تجاری نیست و دلیل عدم تقاضا برای خرید این است که برخی تصور می کنند احتمالا کاهش قیمت ها ادامه دارد.

صفری درباره وضعیت قیمت آپارتمان در منطقه هفت تیر، اظهار کرد: قیمت در یک منطقه ثابت نیست و هر خیابان یا کوچه قیمت منحصر به فرد خود را دارد و حتی دو آپارتمان در کنار هم ممکن است قیمت های متفاوتی داشته باشند و این مساله فارغ از سال ساخت و متراژ آپارتمان است، زیرا متریال ساختمان ها هم متفاوت است و برخی خانه ها را به صورت لوکس ساخته و هزینه بیشتری کرده اند که به طور قطع در زمان فروش هم قیمت بالاتری تعیین می کند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت آپارتمان در محدوده هایی مانند ایرانشهر و به سمت شرق، پایین تر از منطقه غربی میدان هفت تیر است، تصریح کرد: از طرف دیگر قیمت آپارتمان در مناطق شمالی مفتح، سنایی و ... بسیار بالاتر از قیمت آپارتمان در نیمه پایین کریمخان است.

صفری با اشاره به اینکه رنج قیمت در منطقه هفت تیر بین ۸۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر متر است، گفت: البته آپارتمان متری ۱۵۰ میلیون تومان خیلی کم پیش می آید و آنهم باید نوساز و با کیفیت بالا در یک منطقه خوب قرار داشته باشد، اما به طور معمول زیر ۱۰۰ میلیون تومان معاملات انجام می شود.

 

افزایش عرضه آپارتمان های فرسود

وضعیت قیمت مسکن در محدوده بلوار کشاورزی تقریبا مشابه مناطق خوب کریمخان است، اما مساله ای که درباره عرضه ملک در این منطقه وجود دارد این است که بسیاری از آپارتمان های این منطقه قدیمی و مربوط به دهه ۷۰ هستند، به همین دلیل به نسبت سال ساخت شان قیمت بالایی دارند.

مفیدی کارشناس یک بنگاه مسکن در محدوده بلوار کشاورز در گفتگو با خبرگزاری موج درباره قیمت ها و کاهش آن در این منطقه گفت: با توجه به اینکه بلوار کشاورز جز مناطق خوب تهران محسوب می شود که امکان دسترسی به خیابان های اصلی را دارد، قیمت ها هم به تبع بالاتر از جاهای دیگر است، اما تقاضا برای خرید و فروش در این منطقه بسیار کم است، زیرا اکثر کسانی که اینجا زندگی می کنند مالک هستند و تعداد فایل ها برای معامله بسیار کم است و اینکه می گویند قیمت مسکن کاهش یافته بیشتر از واقعی بودن یک شایعه است چون کسانی که از قبل یک ملک را برای فروش گذاشته اند تماس نگرفته اند که قیمت ها را کاهش دهید.

او با درباره اینکه بیشترین معاملاتی که در منطقه بلوار کشاورز اتفاق می افتد اجاره ای است، تصریح کرد: بیشتر قراردادهایی که در این منطقه منعقد می شود بیشتر مربوط به فعالیت شرکت ها است و تعداد کمی هم معاملات مسکونی محسوب می شود.

 

فایل های فروش مسکن بسیار کم است

همچنین صمیمی مدیر بنگاه معاملات ملکی به خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر نه تنها خریداری برای ملک وجود ندارد بلکه فایل های فروش هم بسیار کم است، زیرا این تصور وجود دارد که این رکود مقطعی است و دوباره قیمت مسکن بالا می رود، مگر اینکه خیلی ادامه دار شود و میزان عرضه مسکن بالا برود.

او با تاکید بر اینکه تنها کسانی که برای سرمایه گذاری آپارتمان خریده اند در زمان طولانی شدن خواب سرمایه مسکن خود را عرضه می کنند، اظهار کرد: سرمایه گذاری برای حفظ ارزش دارایی ها بیشتر در مناطقی اتفاق می افتد که خرید و فروش رونق دارد در این منطقه به نظر نمی رسد خرید برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد زیرا بازار آن کاملا راکد است.

او درباره قیمت آپارتمان در منطقه بلوار کشاورز گفت: در حال حاضر قیمت آپارتمان در این منطقه بین 90 تا 200 میلیون تومان وجود دارد، برای نمونه خانه های ویلایی با سال ساخت بالا در محدوده متری 100 میلیون تومان پیشنهاد فروش داده می شود و خانه های نوساز لوکس ساز هم تا متری 200 میلیون تومان برای فروش گذاشته می شود، اما به دلیل اینکه خریدار زیادی وجود ندارد نوسانات قیمت خیلی قابل ارزیابی نیست.