وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد محیط کار سالم و عاری از عوامل آسیب رسان به سلامت نیروی انسانی، پیشگیری از مخاطرات زیست محیطی و هدر رفتن انرژی ازطریق اجرای الزامات سیستم مدیریت HSE در این وزارتخانه توسط واحدهای زیرپوشش با همکاری سایر دستگاه ها تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا نعمت زاده روز چهارشنبه در پیامی به همایش HSE یا بهداشت (health)، ایمنی (safety) و محیط زیست (environment) در همدان اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن وتجارت در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت محیط زیست و اقتصاد مقاومتی اقدام به ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه HSE به عنوان یک سیستم تکامل یافته در ستاد و سازمانهای تابعه و وابسته خود کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که ارتقا و بهبود فضای تولید همچنین اعتلای اقتصاد کشور با حفظ سرمایه های مادی و معنوی را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: فرایند صنعتی شدن و تولید فزاینده، افزون بر ایجاد منفعت اقتصادی و رفاه اجتماعی، دارای مخاطرات پنهان و پتانسیل های آسیب رسانی به انسان ، محیط زیست و دارایی های جوامع انسانی است.

وی افزود: شاید بتوان گفت مخاطرات ناشی از فعالیت های صنعت جزء جدایی ناپذیر توسعه به شمار می آید و همواره سلامت نیروی کار محیط زیست و قابلیت های تولید در آینده را مورد تهدید قرار می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بنابراین بالابردن سطح ایمنی محیط کار، کاهش آلاینده های زیست محیطی و همچنین افزایش سطح کیفیت محصولات، برنامه حفظ و توانمند سازی نیروی انسانی، دستگاه ها و ماشین آلات باید در اولویت واحدهای صنعتی و معدنی قرار گیرد.

نعمت زاده گفت: بر اساس آمارهای موجود تعداد شاغلان در بخش صنعت و معدن 2 میلیون و 690 هزار تن است که به طور تقریبی 32.5 درصد جمعیت شاغل کشور را زیر پوشش قرار داده و استان همدان دارای 32 هزار و 600 تن شاغل در یک هزار و 300 واحد صنعتی و 280 واحد معدنی فعال است.

وی افزود: بر این اساس ضرورت وجود سیستم مدیریت یکپارچه HSE به منظور کنترل مخاطرات تهدید کننده توسعه بیش از گذشته احساس می شود.

وزیر صنعت معدن تجارت اضافه کرد: این همایش فرصت مغتنمی است تا دستگاه های اجرایی و نظارتی با رویکرد هم افزایی و همگرایی دوشادوش صنایع و معادن زمینه شکوفایی تولید و توسعه پایدار را فراهم کنند.

همایش استانی تبیین کارکرد های HSE (سلامت، ایمنی ، محیط زیست ) در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با حضور مسئولانی از وزارت صنعت معدن تجارت و مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان استانی در همدان برگزار شد.