برای مفروش‌کردن مساجد، نیاز به تهیه فرش‌هایی مخصوص با متراژ بالا است تا به‌خوبی بتوان تمام قسمت‌های کف را پوشاند. اما تهیه چنین فرشی هم به‌سادگی صورت نمی‌گیرد و برای خرید آن نیاز به اقدامات و مشخصاتی است که قبل از سفارش باید به آن‌ها توجه کرد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش مرور نیوز، گذراندن زمان در مسجد، یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان در طی روز بوده است. سجاده فرش استفاده‌شده در مساجد، یکی از نمادهای کشورمان محسوب می‌شود. این روزها افراد بسیاری هستند که سرمایه خود را صرف کارهای خیرخواهانه مثل ساخت مساجد و حسینیه‌ها می‌کنند.

برای مفروش‌کردن این مکان‌ها، نیاز به تهیه فرش‌هایی مخصوص با متراژ بالا است تا به‌خوبی بتوان تمام قسمت‌های کف را پوشاند. اما تهیه چنین فرشی هم به‌سادگی صورت نمی‌گیرد و برای خرید آن نیاز به اقدامات و مشخصاتی است که قبل از سفارش باید به آن‌ها توجه کرد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا فرش سجاده ‌‌ای در تهران تولید نمی‌شود؟

از آن‌جایی که فرش سجاده‌ای یک محصول کاملا متفاوت و منحصربه‌فرد است، همچنین سفارش و به‌کارگیری این محصول خیلی متداول نیست، بنابراین انتظار می‌رود در تهران تولید این فرش وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث نبودن تولید فرش سجاده‌ای در تهران شده، هزینه‌های بالا در روند تولید و نبودن امکانات زیاد و وجود متخصصین و مکانیک‌های دستگاه‌های بافت این فرش است. ازآن‌جایی که هزینه و کرایه مکان تولید در تهران بسیار بالا خواهد بود، در همین مرحله، تولید‌کننده از راه‌اندازی این کار منصرف می‌شود.

از طرفی تهران یک کلان‌شهر بوده و دارای ارزش اقتصادی بالایی در کشور است و قطعا درآن ساخت‌وسازهایی در جهت احداث حسینیه‌ها شکل می‌گیرد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

تولید فرش رولی یا سجاده‌ای نیاز به تجربه و تخصص دارد که این هم یکی از مواردی محسوب می‌شود که هر تولید‌کننده‌ای نتواند خط تولید فرش سجاده‌ای را در تهران راه‌اندازی کند.

باتوجه به مواردی که گفته شد، امکان تولید فرش سجاده ‌ای یا فرش نمازی در تهران وجود ندارد. اما برای تهیه آن راه‌های دیگری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌‌های خرید و فروش فرش سجاده ‌ای در تهران

فرش

حتما به گوشتان خورده است که کاشان پایتخت فرش‌بافی دنیا به‌حساب می‌آید. این شهر با فاصله تقریبا 200کیلومتری از شهر تهران قرار گرفته که باوجود بزرگراه مستقیم بین این 2 شهر، رفت‌وآمد بین آن‌ها به‌آسانی شکل می‌گیرد.

خرید فرش سجاده ای در کاشان بسیار آسان و در دسترس است. این شهر به‌دلیل این‌که بسیار تخصصی بر روی تولید انواع فرش‌های ماشینی کار می‌کند، از امکانات و نیروی متخصص زیادی برخوردار است و تولید فرش‌های خاصی مثل فرش سجاده‌ای برایشان کار دشواری به‌حساب نمی‌آید.

کارخانه‌های موجود در شهر کاشان در کنار تولید فرش‌ها با طرح‌های متنوع، فرش‌های نمازی مخصوص مساجد را نیز تولید می‌کنند. بافت این فرش‌ها به‌دلیل خاص بودنشان در اندازه و متراژ آن‌ها بسیار دشوار است؛ زیرا به‌صورت طولی و به‌شکل رول تولید و بافته می‌شوند.

سختی تولید این فرش‌ها به‌این‌دلیل است که، مکان‌هایی که این فرش‌ها در آن انداخته می‌شوند، اکثرا داری کجی با قناسی و ستون‌های متعدد است. همین امر اندازه‌گیری و برش‌زدن فرش‌ها را سخت می‌کند.

به‌دلیل این‌که زمان سفر بین تهران تا کاشان حدود 2ساعت طول می‌کشد، فرستادن متخصصین از کاشان برای گرفتن اندازه مسجد کار سختی نیست و به‌راحتی می‌شود فرش مورد نیاز خود را با متراژ تعیین‌شده سفارش داد.

برای خرید فرش سجاده‌ای در تهران می‌توانید به نمایندگی‌های فروش فرش‌های کاشان در تهران مراجعه  و سفارش خود را برای تولید ثبت کنید.

نکاتی که باید هنگام خرید فرش سجاده‌ای به آن توجه کرد!

مسجد

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درخرید یا سفارش این محصول به آن توجه کنید، مشاوره با یک فروشنده متخصص است. بسیاری از فروشنده‌های فرش سجاده ‌ای در تهران، اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و به خرید دقیق برای نیاز شما کمک نمی‌کنند.

فروشندگان معمولا فقط در زمینه فروش فرش‌های 12متری، 9متری و 6متری تخصص دارند. این مشکل نه فقط در تهران، بلکه در شهرستان‌ها نیز به‌چشم می‌خورد.

نکته قابل توجه دیگر در تهیه فرش سجاده‌ای، زمان ثبت سفارش شماست. اگر سفارش‌تان به کارخانه تولید این فرش 2 یا 3 هفته باشد، در انتخاب طرح، نقش و رنگ این محصول محدود نیستید و می‌توانید طرح مورد نظر خود را با شانه یا تراکم خاص سفارش داده و تحویل بگیرید.

اما اگر سفارش شما عجله‌ای و در زمان کم رخ دهد، مجبور هستید از فرش‌های موجود در انبار شرکت‌ها یا کارخانه‌ها استفاده کنید که این هم محدود به چند طرح در تراکم‌های کم است.

به‌هر نحو سفارش شما به دفتر کارخانه‌های کاشان توسط افراد متخصص ثبت و بررسی شده و روند تولید فرش نمازی برایتان آغاز می‌شود.

فرش‌های سجاده‌ای به‌دلیل نوع و اندازه خاصی که دارند از قیمت متفاوتی هم برخوردارند. قیمت فرش در تهیه این نوع خاص، بسته به نحوه خرید شما تعیین می‌شود.

خرید ممکن است با واسطه یا غیرمستقیم صورت بگیرد که در این روش، سود 10 تا 20 هزار تومان در هر متر را متحمل می‌شوید که معمولا خرید و فروش این فرش‌ها به‌شکل غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

به‌دلیل این‌که متقاضیان این نوع فرش‌ها معمولا افراد غیرمتخصص هستند و برای امور شخصی، خریدشان صورت می‌گیرد، معمولا درگیر معامله با افراد دلال می‌شوند که این هم می‌تواند سودده یا متحمل ضرر باشد. بیشتر افرادی که به‌شکل دلال معامله‌ها را شکل می‌دهند، متخصص شناخت و سفارش این محصول نیز به‌حساب می‌آیند. پس خرید از آن‌ها می‌تواند به شکلی برایتان سودآور باشد.

اما خرید مستقیم از کارخانه‌ها و شرکت‌ها این اطمینان را به شما می‌دهند که فرش سجاده‌ای مورد نظرتان با کیفیت عالی توسط متخصصین تولید و به شما تحویل داده می‌شود.

یکی از امکاناتی که در سفارش از کارخانه‌ها می‌توانید به‌دست بیاورید، نصب این فرش‌ها در مکان مورد نظرتان توسط کارشناسان این کار است.

جمع‌بندی

تهیه و تولید فرش سجاده ‌ای یک فرایند زمان‌بر و پرمشغله است که به متخصصان در این زمینه نیاز دارد. بهترین راه خرید این فرش‌ها در تهران، مراجعه به نمایندگی‌های تولید این محصول در کاشان است. حتما دقت داشته باشید برای خرید این کالا به‌شکل مستقیم برای پایین‌آوردن قیمت فرش، چند هفته زودتر اقدام به ثبت سفارش خود کنید تا بتوانید از امکانات بیشتر در روند تولید این فرش بهره‌مند شوید.

برای اطلاع از انواع طرح و نقش این فرش‌ها یا قیمت آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت فرش کاشان مراجعه کنید. بسیاری از فروشگاه‌های معتبر آنلاین فروش انواع فرش‌ها نیز می‌توانند در خرید و انتخاب فرش مورد نظرتان به شما کمک کنند.