نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به جای در پیش گرفتن موضع بی طرفانه در برخورد با طرف های جنگ در سوریه همواره در مدت ماموریت خود برای حمایت از تروریست ها و پیش بردن طرح استعمارگران تلاش کرده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه الوطن عمان،  استعمارگران غربی که در طول تاریخ به دنبال سودجویی در کشورهای زیر سلطه خود بوده است، از تمایل خود به ایجاد نوع تازه ای از استعمار با چهره نوین در این کشورها پرده برداشت. استعمار نوین نیت پنهان خود را با فرصتی که درگیری ها در کشورهای عربی به آنها داده است، عملی می سازد.

استعمارگران  درصدد هستند کشورهای زیر سطله خود را به بهانه نجات آنها از نابسامانی های منطقه به ایالت هایی تقسیم کنند. آنها هیچ وقت نخواسته ونخواهند خواست که منطقه، مردم و دولت های اسلامی روی آرامش و ثبات را به خود ببینند. اکنون دولت های  استعمارگر فرصت پیاده سازی نقشه های از پیش تعیین شده را یافته اند تا چهره استعمار نوین را در منطقه نمایان سازند و بدین وسیله زمام امور خود را به دست گیرند و استیلای خود را بر منطقه تداوم بخشند.

دی میستورا در خدمت تروریست ها

استیفان دی میستورا سومین فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه است. انتظار می رفت که او در برخورد با طرف های درگیر سوریه با موضع بی طرفانه ای برخورد کند. اما دی میستورا به این انتظارها عمل نکرد و تنها در راستای خواسته های  گروه های تروریستی و تکفیری های تندرو عمل کرد. زیرا او همگان را به پذیرش طرح دولت خودمختار در شرق حلب توسط تروریست ها فرا خواند.

این اقدام دی میستورا چراغ سبز او به تروریست ها بود تا نیت شوم خود را در حلب پیاده سازند. در حال حاضر تنها مساله ای که نماینده سازمان مللل متحد در امور سوریه، دنبال می کند، پایان دادن به حمله به تروریست هایی است که در شرق حلب حضور دارند. نیروهای سوری و روسی آنان را بمباران می کنند. دی میستورا به جنایت تروریست ها، بمباران غرب حلب توسط آنان و رفتار وحشیانه این گروه ها با ساکنان این شهر هیچ توجهی نمی کند.

این در حالی است که ساکنان غرب حلب حضور تروریست ها را در محل زندگی خود بر نمی تابند. این رفتار دی میستورا حمایت آشکار از تروریست ها است. با اینکه تروریست ها  از مردم بی پناه غرب حلب به عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای سوریه و روسیه استفاده می کنند و از خروج آنان از غرب حلب جلوگیری می کنند. اقدام های  اخیر دی میستورا نشان می دهد او چه نیتی وهدفی در سر می پروراند. او درست برپایه خواسته ایالات متحده آمریکا، انگلیس، و فرانسه در پشتیبانی از تروریست ها عمل می کند.

این کشورها می خواهند درگیری و ناآرامی در سوریه همچنان ادامه داشته باشد. نماینده سازمان ملل متحد درست نقشه ای را اجرا می کند که بر پایه آن از سال 2011 ناآرامی ها در سوریه آغاز شد. همه این اقدام های دی میستورا در شرایطی عملی می شود که تررویست ها در آستانه شکست بودند. انتظار می رفت هر چه زودتر سوریه از حضور تروریست ها در شمال سوریه رهایی یابد.

دی میستورا تلاش کرد سخنان  خود مبنی بر رعایت اصل بی طرفی را در منطقه پس بگیرد، اما تلاش او با شکست مواجه شد. این اقدام دی میستورا هدف او  برای تجزیه سوریه را آشکار می سازد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه،  استیفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه را به کم کاری در برقراری صلح پایدار و پایان دادن به درگیری ها سوریه متهم کرد. 

لاوروف در گفتگو با خبرگزاری روسیه گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل متحد بیش از 6ماه است که در اجرای بیانیه شماره 2254شورای امنیت مبنی بر برقراری نشست های صلح پایدار در میان طرف های درگیر سوریه بدون هیچ پیش شرطی کوتاهی می کند. لاوروف در سفر خود از مینسک پایتخت بلاروس افزود: مخالفان سوری و دولت سوریه چاره ای ندارند جز اینکه خودشان زمام امور را به دست بگیرند و خود درباره آینده تصمیم بگیرند و گفت و گوهای سوری – سوری راه اندازند. بیانیه 2254  که شورای امنیت در دسامبر 2015 به تصویب رساند، از دبیر کل سازمان ملل متحد می خواهد نمایندگان دولت سوریه و مخالفان را برای گفتگوی رسمی در باره حکومت انتقالی در سوریه گرد آورد . قرار بود این گفتگوها از ژانویه 2016 آغاز شود.

واکنش ها در برابر پرورش دهندگان تروریسم

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در نشستی که درباره اوضاع حلب در سازمان ملل متحد تشکیل شده بود، در برابر حمایت بی وقفه آمریکا وغرب از تروریست ها واکنش نشان داد. بشار الجعفری گفت: اگر شما از حضور تروریست ها در سوریه سود می برید پس جنایت آنان به شما مربوط می شود.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه هم  گفت: آشکار است که پیشنهاد دی میستورا را که در دیدار با او در دمشق مطرح شده است، رد می کند. المعلم گفت: دی میستورا درباره دولت خودمختار در شرق حلب حرف زد. المعلم ابراز داشت: این  کار به هیچ عملی نخواهد  شد.

وزیر امورخارجه سوریه افزود: ما به دی میستورا گفتیم :همه ما درباره بیرون رفتن تروریست ها از شرق حلب اتفاق نظر داریم. اما عاقلانه نیست که 275هزار تن از هم وطنان ما، گروگان حدود 5 تا 7هزار تروریست  باشند.هیچ حکومتی در جهان چنین ننگی را نمی پذیرد و اجازه آن را نخواهد داد.

بطور خلاصه می توان گفت: این اقدام  استعمارگران غربی که بیشتر بخش های سرزمین عربی را در اختیار گرفته اند، نیت پنهان آنها را برای پیاده کردن شکل نوین استعمار در منطقه آشکار کرد. استعمارگران می خواهند با  به راه انداختن در گیری های دینی وعربی در منطقه  و تجزیه یک کشور به چند ایالت به خواسته خود را  در منطقه جامه عمل پوشانند.  کشورهای استعمارگر نمی خواهند منطقه، ملت و دولت های ما در آرامش و امنیت به سر برند. زیرا در این صورت فرصت می یابند خود را بازیابی کند و از نقشه های از پیش طراحی شده، خود را رها سازد و شوکت و عظمت از دست رفته خود را احیا نماید. استعمار همه این اقدام ها را در شرایطی انجام می دهد که از تغییر در موازنه قدرت، اقتصاد و بحران سرمایه داری آگاه است.

طرح حکومت خودگردان در نطفه خفه شده است. اما طرح تجزیه ای دیگری وجود دارد که همچنان فرانسه با دعوت به اجرای گزینه نظامی در سوریه برای اجزایی شدن آن پافشاری می کند. طرحی که رییس جمهور فرانسه و بویژه وزیر امور خارجه مستعفی این کشور به آن فرا خواندند و ایرولت همواره آن را تکرار می کند. ایرولت به تازگی در دیدار با ریاض حجاب هماهنگ کننده مذاکرات، در دوحه مدعی شد: راهبرد جنگ فراگیر که دولت سوریه وهم پیمانانش دنبال می کنند، تجزیه سوریه وتقویت داعش را به دنبال دارد. رییس دستگاه دیپلماسی فرانسه در پایان مدعی شد: این استراتژی به مثابه اشتباه استراتژیکی است.  

در پایان می گوییم استعمارگران می خواهند تلاش های خودشان را که هر گونه راه حل سیاسی در بحران سوریه را با  شکست مواجه کرده اند،توجیه نمایند. آنان جز خیال پردازی چیز دیگری نمی دانند. تروریست ها هیچ وقت نمی توانند دولت وحکومت سوریه را از بین ببرند. کشورهای غربی گمان می کنند سوریه به افغانستان تبدیل می شود و پوتین در آن غرق می شود. این ها فقط رویاپردازی آنها است. واقعیت چیز دیگری است. استعمارگران بیهوده رویاپردازی می کنند.  میدان های جنگ است که واقعیت در آن آشکار می شود.

همه این رویاپردازی‌ها میزان نگرانی اردوگاه تروریست‌ها و حامیان آنها را برای تجزیه سوریه و گسترش ناامنی در منطقه  نشان می دهد. اکنون آنان در همه میدان ها شکست خورده اند چاره ای جز خیال پردازی ندارند تا به این وسیله هر چند اندک به خود دلداری دهند. به یقین تروریست ها در سوریه شکست خواهند خورد و سوریه وحدت، یکپارچگی، توان و نیروی خود را باز می یابد. سوریه دوباره نقش همیشگی خود را در سطح منطقه وبین الملل بازی خواهد کرد.