رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که این کشور از سازمان جهانی بهداشت خارج شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که سی ام اردیبهشت / ۱۹ می در ادامه خروج سریالی از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به عدم استقلال عمل در برابر چین، تهدید به لغو عضویت آمریکا در این نهاد جهانی کرده بود روز جمعه خروج کشورش از این سازمان بین‌المللی را اعلام کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز جمعه به وقت آمریکا با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.

ترامپ پیشتر در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید اعلام کرده بود که سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا ناکام بوده است. او سازمان جهانی بهداشت را که وابسته به سازمان ملل است به جانبداری از چین متهم کرد و گفت که این سازمان واقعیت را درباره آنچه که در مرکز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین روی داده، بیان نکرده است.

به گفته ترامپ سازمان جهانی بهداشت اطلاعات نادرستی در خصوص ویروس کرونا منتشر کرده و با اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود مسافران از چین مخالفت کرده است.

این در حالی است که مدافعان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، در صورتی که این سازمان با چین وارد چالش می‌شد، این کشور از ارایه اطلاعات‌ به سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا خودداری می‌کرد.

ترامپ گفته بود: من به دولتم دستور داده‌ام در جریان بررسی نقش سازمان جهانی بهداشت در سوء مدیریت جدی و لاپوشانی شیوع ویروس کرونا، کمک‌ها به آن متوقف شود. سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه اصلی خود ناکام بوده و می‌بایست دراین‌باره پاسخگو باشد.

ایالات متحده آمریکا، بزرگترین اهداکننده کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌ که سال گذشته، ۴۰۰ میلیون دلار کمک مالی به این سازمان کرده است.