پس از آنکه در تحقیقات پنتاگون مشخص شد جنگنده‌های دانمارکی در سپتامبر گذشته پایگاه‌های ارتش سوریه در دیر الزور را هدف قرار دادند، مسئولان دانمارکی تصمیم به خارج کردن جنگنده‌های اف 16 خود از عملیات‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و عراق گرفتند.

به گزارش مرور نیوز، شبکه دوی تلویزیون دانمارک امروز (جمعه) اعلام کرد که آندرس سامویلسن، وزیر خارجه دانمارک که به تازگی به این سمت منصوب شده است و کلاوس فردریکسن، وزیر دفاع این کشور در پی انتشار گزارش تیم تحقیقاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره حمله هوایی جنگنده‌های این کشور در قالب ائتلاف ضد داعش علیه پایگاه‌های ارتش سوریه در دیرالزور در تاریخ 17 سپتامبر گذشته که موجب کشته شدن بیش از 80 تن از نیروهای ارتش سوریه شد، تصمیم گرفتند هفت فروند جنگنده اف 16 این کشور را از عملیات ائتلاف در سوریه و عراق خارج کنند.

سه روز قبل پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف در پی "خطاهای انسانی غیر عامدانه" به جای هدف قرار دادن داعشی‌ها، نیروهای ارتش سوریه را در دیرالزور هدف قرار دادند و در این حمله جنگنده‌های دانمارک مشارکت داشتند.

دانمارک از جمله کشورهایی است که در عملیات‌های ائتلاف ضد داعش در سوریه مشارکت دارد.

این کشور در سپتامبر 2014 مشارکت خود در ائتلاف ضد داعش را با جنگنده‌هایش اعلام کرد و سپس از اعزام سربازان خود به عراق برای مشارکت در نبردها علیه این گروه تروریستی خبر داد.