روسیه اعلام کرد: قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در باره برنامه هسته ای پیونگ یانگ حاوی تحریم هایی برای متوقف کردن این فعالیت ها است، اما نباید علیه مردم کره شمالی استفاده شود.

به گزارش مرور نیوز، وزارت خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به تصویب قطعنامه 2321 شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، اعلام کرد: این سند پاسخ منسجم جامعه جهانی به پنجمین آزمایش اتمی پیونگ یانگ است که با نقض قطعنامه های قبلی انجام گرفت.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین به وضع تحریم های بیشتر اشاره شده و آمده است: در قطعنامه 2321 تحریم های جدید مشخصی قید شده است و باید از تعبیر خودسرانه این محدودیت ها که بدتر شدن اوضاع انسانی کره شمالی را در پی داشته باشد، جلوگیری شود.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: تحریم ها نباید بر زندگی مردم عادی کره شمالی تاثیر منفی بگذارد و به بخش های اقتصادی که هیچ ارتباطی با برنامه های منع شده ندارند، ضربه بزند.

در بیانیه تاکید شده است: تصمیم شورای امنیت باید این پیام صریح را به سران کره شمالی بدهد تا ماجراجویی های موشکی و هسته ای را متوقف کرده و به نظام منع گسترش (سلاح های کشتار جمعی) بازگردند.

روسیه در پایان خاطرنشان کرده است که جز ازسرگیری مذاکرات شش جانبه، راه دیگری برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره وجود ندارد و همچنین هیچ مساله ای نباید بهانه افزایش حضور نظامی خارجی و تحرکات نظامی در منطقه باشد.

قطعنامه 2321 روز چهارشنبه در شورای امنیت به عنوان واکنش به پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ در ماه سپتامبر (شهریور) تصویب شد.

بر اساس این قطعنامه میزان صادرات زغال سنگ کره شمالی در طول یک سال نباید از هفت میلیون و 500 هزار تن بیشتر و ارزش آن نباید فراتر از 400 میلیون و 900 هزار دلار باشد که آغاز اجرای آن از اولین روز سال 2017 است.

پیش بینی شده است که تحریم های چندجانبه و یکجانبه، درآمد ارزی این کشور را تا 200 میلیون دلار کاهش دهد، در حالیکه اکنون نیز این کشور به ویژه مردم در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارند.

وزارت امور خارجه کره شمالی نیز هدف انجام آزمایش های هسته‌ای را تلاش برای لغو تحریم ها و مهار تهدیدهای اتمی آمریکا خوانده و افزوده است که آزمایش ها بازدارنده و دفاعی است و پیونگ یانگ در قبال این قطعنامه به عنوان ناقض حق حاکمیت ملی، تدابیر بازدارنده قوی تری اتخاذ خواهد کرد.

کره شمالی در سال جاری میلادی دوبار آزمایش اتمی انجام داد که شورای امنیت نیز علیه این کشور قطعنامه تحریمی صادر کرد.