برگزاری مراسم سالانه پیاده‌روی اربعین در پاندمی کرونا با حضور مسئولان مربوطه امروز بررسی شد.

به گزارش مرور نیوز، درحالی که عراق شهرهای کربلا و نجف را تا سیزدهم ماه محرم به حالت قرنطینه درآورده و هنوز درباره بازگشایی مرزهای مشترک با دیگر کشورها از جمله ایران و برگزاری مراسم سالانه پیاده‌روی اربعین ، اظهارنظری نداشته است، پایگاه اطلاع‌رسانی حج خبر داده که در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و سازمان حج، احتمالات مراسم پیاده‌روی اربعین بررسی شد. در این خبر هیچ اشاره‌ای به سناریوهای پیش ‌رو و احتمالات نشده است اما تاکید شده که باید منتظر تصمیم میزبان عراقی بود و اگر این مراسم برگزار نشد از ظرفیت فضای مجازی برای انتقال فضای اربعین استفاده کرد.

در این نشست که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ تشکیل شد، محمد آزاد ـ سرپرست معاونت عتبات عالیات ـ، حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر پذیرش و اعزام زائران عتبات ـ، محسن نظافتی و حجت‌الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، مدیران دفاتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در عراق، از بررسی‌ها  و کارشناسی‌های انجام‌شده درباره احتمالات مراسم اربعین آینده گزارش دادند.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در زمینه مراسم اربعین در دو حوزه داخل کشور و عراق در حال پیگیری است، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات ستاد مرکزی اربعین و شرایط عراق، سناریوهای مختلف درحال طراحی است.

سرپرست معاونت عتبات عالیات سازمان حج اضافه کرد: سناریوهای مختلف درباره مراسم اربعین با نظر کارشناسان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال آماده شدن است و با توجه به شرایط پیش ‌رو به‌روزرسانی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم بر لزوم رعایت تمام ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا در  برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد و افزود: درخصوص مراسم اربعین باید در انتظار تصمیم میزبان عراقی بود.

نواب از دست‌اندرکاران کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خواست که "در صورت برگزار نشدن مراسم اربعین، آمادگی لازم را برای برنامه‌های جایگزین داشته باشد و با فعالیت گسترده در فضای مجازی، در مسیر انتقال فضای اربعین و رنگ و عطر حسینی گام بردارند".