مایک پنس در مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد آمریکا و متحدانش پس از خروج از برجام امن تر شده اند.

به گزارش مرور نیوز، مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان «کاملا هریس» و «مایک پنس» برگزار شد. محورهای این مناظره و موضع هر یک از نامزدها در زیر آمده است.

ویروس کرونا

نخستین بخش این مناظره به شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت. مجری برنامه از مایک پنس و کاملا هریس پرسید آیا در صورتی که آنها در انتخابات پیروز شود، محدودیت‌های بیشتری برای جلوگیری از گسترش ویروس وضع خواهند کرد یا خیر.

کاملا هریس با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در جلوگیری از شیوع این ویروس گفت که دونالد ترامپ و معاونش، مایک پنس در ماه ژانویه از ماهیت این بیماری مطلع شده بودند، اما آنها چیزی به مردم آمریکا در این خصوص نگفتند.

او گفت: «آنها خبر داشتند و مسئله را لاپوشانی کردند.». کاملا هریس در ادامه گفت: «هنوز هم برنامه‌ای [برای مقابله با کرونا] ندارند.»

مایک پنس گفت که آمریکا دوران «بسیار چالش‌انگیزی» را پشت سر گذاشته، اما دولت ترامپ سلامت مردم آمریکا را در اولویت قرار داده است.

معاون ترامپ در ادامه با دفاع از عملکرد کاخ سفید گفت که دولت، در نخستین روزهای شیوع بیماری پروازها به چین را لغو کرده اما جو بایدن این اقدام را «بیگانه‌هراسی» توصیف کرده است.  وی مدعی شد که این اقدام باعث نجات جان «صدها هزار نفر شده است.»

مایک پنس درباره برنامه جو بایدن برای مهار کووید-۱۹ گفت که طرح او کاملاً مشابه برنامه ترامپ است. او سپس گفت: «کمی مثل سرقت ادبی به نظر می‌آید.»

کاملا هریس گفت آمریکایی‌ها به خاطر «بی‌کفایتی» دولت ترامپ قربانی شده‌اند.  او در پاسخ به اینکه آیا از واکسن احتمالی استفاده خواهد کرد گفت چنانچه متخصصان سلامت واکسن را تأیید کنند، نخستین کسی بود که از آن استفاده خواهد کرد، اما اگر واکسن به توصیه ترامپ باشد، این کار را انجام نخواهد داد.

سن نامزدها و توان انجام مسئولیت‌ها

مجری برنامه از مایک پنس پرسید آیا با ترامپ درباره این موضوع صحبت کرده که اگر قادر به انجام وظایف ریاست‌جمهوری نباشد چه می‌شود یا خیر.

پنس از پاسخ به این سئوال طفره رفت و بر دیگر به مسئله ویروس کرونا و اینکه آمریکا به زودی به واکسن این ویروس دست خواهد یافت پرداخت.

معاون دونالد ترامپ در ادامه بار دیگر به کاملا هریس و جو بایدن حمله کرد و گفت که دموکرات‌ها «با جان مردم، سیاست‌بازی می‌کنند.»

کاملا هریس هم به طور مستقیم به این سئوال اشاره نکرد و در بخشی از سخنانش گفت که درخواست بایدن برای همکاری با او «جزو به یادماندنی‌ترین روزهای زندگی من است.»

اخذ مالیات از شهروندان

مایک پنس گفت که دونالد ترامپ بعد از رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری مالیات‌ها را کاهش داده، اما جو بایدن از نخستین روز ورود به کاخ سفید مالیات‌ها را افزایش خواهد داد.

پنس گفت که نامزد حزب دموکرات می‌خواهد آمریکا را به تسلیم اقتصادی در برابر چین بازگرداند.

کاملا هریس گفت که مناظره درباره این موضوع باید بر واقعیت‌ها استوار باشد. او گفت که بایدن به صراحت گفته که مالیات‌ها را برای افراد کم‌درآمد افزایش نخواهد داد.

تغییرات جوی

از مایک پنس درباره اینکه آیا به اینکه اقدامات بشر باعث ایجاد تغییرات جوی شده معتقد است یا نه. پنس اذعان کرد که آب و هوا تغییر پیدا کرده، اما مسئله این است که دلیل آن چیست و چه کاری می‌توان در این خصوص انجام داد.

هریس در پاسخ به همین سئوال گفت بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، «با افتخار» آمریکا را به توافق جوی پاریس که دولت ترامپ از آن خارج شد باز می‌گرداند.

رابطه با چین

کاملا هریس گفت که دولت ترامپ با چین جنگ تجاری به راه انداخته و این جنگ را باخته است. او گفت باخت در این جنگ به از دست رفتن ۳۰۰ هزار شغل در آمریکا منجر شد. او گفت : «کشاورزها ورشکست شده‌اند و به خاطر این موضوع، وارد رکود تولید شده‌ایم.»

کاملا هریس گفت که مردم آمریکا این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. او گفت که یک جوان آمریکایی اکنون وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود از خودش می‌پرسد آیا شغلی گیرش می‌آید یا نه.

او با انتقاد از «فقدان رهبری» دولت ترامپ، گفت: «او به دوستانمان خیانت کرده و به استقبال دیکتاتورهای سراسر دنیا رفته است.»

مایک پنس گفت که ترامپ از رفتارهای چین گلایه دارد و این کشور را مسئول شیوع کرونا می‌داند. او گفت دولت ترامپ چین را بابت ضربه‌ای که با کرونا به اقتصاد آمریکا زده پاسخگو خواهد کرد.

پنس گفت که دونالد ترامپ «قدرتمندانه در کنار متحدان آمریکا ایستاده اما همزمان از آنها مطالبه‌گری هم کرده است.» وی مدعی شد: «به لطف رهبری ترامپ کشورهای عضو ناتو اکنون مشارکت بیشتری در مقوله دفاع مشترک دارند.»

تبعیض‌های نژادی

از کاملا هریس پرسیده شد آیا فکر می‌کند در ماجرای تیراندازی به «برونا تیلور» عدالت رعایت شد یا خیر. وی به این سئوال پاسخ منفی داد.

او سپس به مرگ جورج فلوید هنگامی که در بازداشت پلیس بود اشاره کرد و گفت او «شکنجه شد و زیر زانوی یک افسر پلیس مسلح جانش را از دست داد.»

مایک پنس گفت که مرگ هر آمریکایی بی‌گناه موجب آزار او می‌شود. او در ادامه گفت: «من به نظام قضائی آمریکا اعتماد دارم.

پنس در ادامه از اعتراضات پس از مرگ جورج فلوید انتقاد کرد و گفت که مرگ این شهروند، توجیهی برای «آشوب و غارت» به وجود نمی‌آورد.

ایران

کاملا هریس در بخشی از این مناظره به انتقاد از خروج امریکا از برجام پرداخت و گفت: «او از توافق‌ها خارج شده است. به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید که ما را در موقعیتی قرار داده که کمتر ایمن هستیم چون آنها دارند چیزی می‌سازند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه هسته‌ای مهم ختم شود.»

وی در ادامه گفت: «مردم، ما همراه با دوستان و متحدانمان داخل آن توافق بودیم و به خاطر رویکرد یکجانبه دونالد ترامپ در سیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرده و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد.»

هریس گفت: «و چیزی که همیشه جزئی از قدرت کشور ما بوده، علاوه بر ارتش فوق‌العاده ما این بوده که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم ولی دونالد ترامپ این را نمی‌فهمد. چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.»

مایک پنس گفت: «ما در برابر کسانی که می‌خواهند به ما صدمه بزنند، قوی ایستاده‌ایم. وقتی که رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شد، داعش بخشی از خاورمیانه که به اندازه پنسیلوانیا بود را گرفته بود؛ رئیس‌جمهور ترامپ نیروهای مسلح ما را به کار گرفت تا خلافت داعش را از بین ببرد و رهبر آنها البغدادی را بدون کشته شدن یک آمریکایی حذف کرد.»

پنس اضافه کرد: «شما درباره ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که در آن دولت قبلی ۱.۸ میلیارد دلار به اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی انتقال داد؛ رئیس‌جمهور ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها به بغداد سفر می‌کرد، او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند.»

کاملا هریس در پاسخ به اظهارات پنس گفت: «شما به مسئله [سردار] سلیمانی اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها به سردرد مبتلا شده‌اند.»