«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک در خصوص پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کانادا گفت:‌ پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کانادا را درباره حلب نمی پذیریم.

به گزارش مرور نیوز، پنجاه و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رأی گیری پیش نویس قطعنامه پیشنهادی درباره برقراری آتش بس در حلب سوریه آغاز شده که پیش نویس این قطعنامه را کانادا تهیه و به مجمع عمومی ارائه کرده است. 
بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه های مجمع عمومی ماهیتی غیرالزام آور دارند و تمام 193 عضو سازمان ملل می توانند در رای گیری برای تصویب این لوایح شرکت کنند. 
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در این نشست همچنین آمادگی دمشق برای از سرگیری گفت و گوی بین گروه های سوری را اعلام کرد. 
الجعفری با بیان این که من به احترام رئیس جلسه نخواستم به دیدگاهی که از سوی نماینده کانادا مطرح شد،‌ واکنشی نشان دهم، گفت: همه می دانند که سوریه عضو سازمان ملل متحد است و بازی با اسم سوریه هرگز کارساز نخواهد بود. 
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: کشور کانادا تعهد خود را به استقلال و یکپارچگی سوریه اعلام کرده است،‌ مبانی که در قطعنامه سازمان ملل متحد قید شده است، اما نماینده دائم این کشور بدون رایزنی با هیات سوری مستقر در سازمان ملل متحد باعث ایجاد شکاف در این قطعنامه شده است،‌ به گونه ای که بدون رایزنی با هیات سوری، پیش نویس قطعنامه ای درمورد حلب را تهیه و به مجمع عمومی ارائه داده است. 
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد با بیان این که نماینده کانادا و دیگر کشورهایی که با این کشور همراه هستند، ‌حاکیمت ارضی سوریه را نقض کرده اند،‌ گفت:‌ دمشق آمادگی خود را برای از سرگیری گفت و گوی سوری – سوری و بدون دخالت کشورهای خارجی و بدون مشارکت تروریست ها اعلام می کند. 
وی با تاکید بر این که بهتر است کانادا و دیگر کشورها به دستاوردهای اخیر ارتش دولتی سوریه در آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش اعتراف کنند، افزود: هواپیماهای کانادا،‌ آمریکا، ‌فرانسه و انگلیس مراکز زیربنایی سوریه را هدف قرار می دهند و مواضع داعش را بمباران نمی کنند. 
الجعفری با بیان اینکه دولت آمریکا از اشتباه خود در سوریه و تجهیز گروه های تروریستی با انواع سلاح ها از جمله ضد هوایی درس عبرت نمی گیرد، گفت:‌ کانادا و آمریکا تحریم های ظالمانه ای علیه مردم سوریه تحمیل کرده اند. 
وی با اشاره به این که ‌نماینده کانادا مدعی است که جانب ملت سوریه را می گیرد درحالی که کانادا علیه قطعنامه ای رای داد که جولان را به عنوان بخشی از سوریه به رسمیت می شناسد. 
وی گفت:‌ نماینده کانادا ضد همه پیش نویس های سازمان ملل متحد در دفاع از حق ملت سوریه در بازگرداندن جولان و الحاق آن به این کشور است. 
وی افزود:‌ کانادا از روز آغاز تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا مشارکت داشته است،‌ ائتلافی که خارج از مشروعیت بین المللی است و تنها مراکز زیربنایی سوریه را هدف قرار داده اند. 
وی در پایان گفت:‌ این کشورها پیش نویس قطعنامه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه در حلب را به گمان خودشان ارائه می دهند درحالی که اقدامات ائتلاف بین المللی ضد داعش ثابت کرده این ائتلاف علیه مردم سوریه است. 
روسیه و چین روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه دیگری را در شورای امنیت برای برقراری آتش بس موقت هفت روزه در شهر حلب سوریه وتو کرده بودند. 
روسیه معتقد است آتش بس های متعدد توافق شده، تنها فرصتی برای تحکیم مواضع و تجدید قوای تروریست ها بوده و به تشدید وخامت وضعیت مناطق جنگ زده منجر شده است.