در پی آزادسازی شهر حلب از دست تروریست‌ها، مقامات اروپایی خواستار کمک‌رسانی به مردم حلب شدند.

به گزارش مرور نیوز، «دویچه‌وله»، «یان اگلاند» دیپلمات نروژی که ریاست کار گروه دسترسی انسانی به سوریه را بر عهده دارد تاکید کرد که اولویت سازمان ملل نخست خروج افراد بیمار و زخمی و به طور ویژه کودکان است. وی همچنین ابراز نگرانی کرد که تنش میان شورشیان و دولت به این روند آسیب وارد کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «پنجره‌ای که اکنون باز شده‌ است، ممکن است دیگر باز نشود.»

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا هم در این مورد گفت: «ما درمورد رنجهای مردم سوریه بی‌تفاوت نیستیم و همه دیپلمات‌های اروپایی به شدت بر روی این موضوع کار می‌کنند.»

وی نیز خواستار دسترسی بدون محدودیت تمامی کارکنان بخش درمانی و امدادی به منطقه شد و گفت که از تمامی ابزارها در اروپا برای اعمال فشار بر دیگر کشورها که در سوریه حضور دارند استفاده می‌‌کند.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که از همه نفوذ خود برای تثبیت شرایط استفاده می‌کند. وی از ایران و روسیه هم خواست تا به مسئولیت خود در زمینه حمایت از غیرنظامیان را توجه داشته باشند.

«بریتا حاجی حسن» رئیس شورای محلی حلب در این مورد به سران اروپایی گفت که این آخرین فرصت برای کمک‌های بشردوستانه به مردم در شرق حلب است. وی که پس از زخمی شدن در جولای گذشته خارج از سوریه زندگی می‌کند، همچنین گفت که جامعه جهانی در زمینه جلوگیری از خشونت علیه مردم شکست خورده است. وی در عین حال خواستار نظارت بر تخلیه شهر شد. و گفت: «هر لحظه که بر حلب می‌گذرد، حمام خون است.»

شامگاه روز گذشته 1406 تروریست به همراه خانواده هایشان در دو نوبت از حلب خارج شدند و این مسئله تا تخلیه مناطق «صلاح الدین، الأنصاری، المشهد و الزبدیة» ادامه خواهد داشت.

در مناطق شرقی حلب گروههای تروریستی حضور داشتند که بیشتر آنان به «جبهه النصره، احرار الشام و نور الدین الزنکی» وابسته بودند و واشنگتن آنان را «معارضان میانه‌رو» می‌خواند.

بنا بر این گزارش، همه مقدمات و تدابیر لازم برای اسکان افراد غیر نظامی در حلب فراهم شده است که از مناطق شرقی این شهر خارج می‌شوند.

کادرهای پزشکی نیز خدمات مختلف درمانی به افراد بیمار و زخمی ارائه می‌کنند. ارتش سوریه نیز طی هفته های گذشته امنیت خروج خانواده ها از گذرگاههای بشردوستانه را تأمین کرده است.