کاخ سفید انتظار دارد در میزبانی از صدراعظم آلمان که برای دوشنبه این هفته تدارک دیده شده، وی موضع شفاف تری در قبال بحران اوکراین نشان دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از فرانس پرس، اولاف شولتز صدراعظم آلمان دوشنبه این هفته عازم واشنگتن دی سی است تا در کاخ سفید میهمان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باشد.

پیش بینی می شود که وی در این سفر، راهی برای رفع تردید ها پیرامون موضع برلین در قبال تنش های روسیه-اوکراین جستجو کند.

همزمان، شولتز درحالی تلاش می کند تا خود را از زیر سایه آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان بیرون بکشد که اختلافاتی با رئیس جمهور آمریکا دارد.

درحالی که در زمان الحاق کریمه به روسیه، در راستای کاهش تنش ها، دولت باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا، روی رابطه منحصر به فرد مرکل با روسیه حساب باز کرد، شولتز از سوی متحدانش در دو سوی اقیانوس اطلس، به اتخاذ موضعی مبهم در قبال تحولات اوکراین متهم شده است.

مخالفت برلین با ارسال سلاح به اوکراین، پیام های نه چندان واضح درباره همراهی با تحریم های احتمالی واشنگتن علیه مسکو و همچنین مخالفت با برهم زدن پروژه نورد استریم ۲ که گاز ارزان روسیه را به آلمان می رساند، از جمله موارد اختلاف میان شولتز و بایدن عنوان می شود.

در دولت شولتز، سوسیال دموکرات ها با حزب سبز و دموکرات های آزاد، ائتلاف کرده اند و انتظار می رود سفر او به واشنگتن تا حدی به شفاف شدن سیاست خارجی این ائتلاف ناهمگون کمک کند.

همچنین، شولتز برای ماه میلادی جاری نیز در تدارک سفر به مسکو برای دیدار با «ولایمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است. پس نتیجه دیدار وی با بایدن می تواند در پیامی که از سوی اتحاد فراآتلانتیکی به مسکو ابلاغ می شود، تاثیرگذار باشد.