پادشاه جدید انگلیس درحالی بر کرسی قدرت تکیه زده است که سابقه رشوه خواری و ارتباط با گروه تروریستی القاعده در پرونده اش به چشم می خورد.

به گزارش مرور نیوز ، با درگذشت ملکه الیزابت دوم، اولین پسرش «چارلز» بر تخت سلطنت نشست. چارلز، ۷۳ ساله، شاهزاده ولز عنوانی است که برای پادشاه جدید انگلیس در نظر گرفته شده است. این عنوان پس از آن به چارلز تعلق گرفت که کاخ باکینگهام در شامگاه پنجشنبه درگذشت ملکه الیزابت دوم را تائید کرد.

چارلز اولین وارث مدرن تاج و تخت انگلیس است. او به جای آموزش خصوصی در کاخ، به مدرسه فرستاده شد و پس از آن به اخذ مدرک لیسانس هنر در کمبریج ادامه داد. چارلز سپس در نیروی هوایی سلطنتی و نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرد و محل خدمت او در چندین کشتی جنگی انگلیس در دهه ۱۹۷۰ بود.

زندگی چارلز به طور معمول توسط زنانی که وارد زندگی اش شده‌اند، بارها در رسانه‌ها تعریف و تشریح شده است. از همان ابتدا نیز اساسی‌ترین وظیفه چارلز به عنوان پسری که پادشاه آینده انگلیس خواهد بود، محدود به یافتن همسر و تولید وارث برای خانواده سلطنتی بود.

همسر سابق چارلز، دایانا که ماجرای طلاقش از او در دهه ۱۹۹۰ بسیار جنجالی بود، پس از جدایی از ولیعهد وقت انگلیس در پاسخ به سوالی عامل فروپاشی زندگی زناشویی اش را این گونه گفت: «ما سه نفر در این ازدواج بودیم، بنابراین کمی وضعیت شلوغ بود.»

هنگامی که دایانا در سال ۱۹۹۷ در یک تصادف اتومبیل در پاریس کشته شد، وجهه عمومی چارلز به قدری مخدوش شد که بسیاری فکر می‌کردند که او اصلاً نمی‌تواند پادشاه شود و سال‌ها طول کشید تا او توانست از سایه سنگین بدگمانی عمومی پس از مرگ همسر سابقش بیرون بیاید.

در سال‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به دربار انگلیس به صورت جدی بر چهره سازی مثبت از شاهزاده چارلز به عنوان گزینه مناسب پادشاهی متمرکز بوده‌اند به خصوص آنکه او نزد افکار عمومی مقبولیت و وجاهت نسل‌های پیشین را ندارد.

روزنامه «ساندی تایمز» اخیراً با انتشار گزارشی از دریافت سه بسته نقدی از سوی شاهزاده چارلز از «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر پرده برداشته بود. بر اساس این گزارش حمد بن جاسم در یکی از مناسبت‌ها یک میلیون یورو پول در پاکت‌های خرید فروشگاه «فورنتوم و میسون» به پسر ارشد ملکه انگلیس پرداخته است. به روایت این رسانه، دفتر چارلز مدعی شده که این پول‌ها به عنوان کمک‌های خیریه به شاهزاده داده شده است. این سه بسته پول نقد در مجموع سه میلیون یورو بوده و پسر ملکه طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ آنها را دریافت کرده است. با شدت گرفتن انتقادات نسبت به دریافت پول نقد توسط شاهزاده انگلیس از نخست وزیر قطر، رسانه‌های وابسته به دربار فعال شده و تلاش کردند دریافت این مبالغ را «کمک‌های خیریه» معرفی کنند. منتقدین اما گفتند که نفس شکل‌گیری چنین مباحثی به معنای وجود عدم شفافیت در گردش‌های مالی خاندان سلطنتی تلقی شده و ظن عادی بودن دریافت رشوه از سوی دربار سلطنتی را تقویت می‌کند.

همچنین ماه گذشته نیز، روزنامه انگلیسی ساندی تایمز از اقدام پرنس چارلز در دریافت مبالغی از خانواده اسامه بن لادن سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۱۳ پرده برداشت. روزنامه ساندی تایمز نوشت که پرنس چارلز این مبلغ را از برادران ناتنی اسامه بن لادن دریافت کرده است. طبق اعلام این روزنامه انگلیسی، پرنس چارلز در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ و پس از گذشت دو سال از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای آمریکایی در پاکستان، در کاخ کلارنس لندن با بکر بن لادن دیدار کرده است. ساندی تایمز مدعی شد که چارلز این مبلغ را علیرغم اعتراض مشاوران سلطنتی و بنیاد خیریه شاهزاده ولز دریافت کرده است. در جولای ۲۰۲۲، منبعی در کاخ سلطنتی بریتانیا گفت که کمک‌های نقدی به بنیاد خیریه ولیعهد دیگر پذیرفته نخواهد شد.

این نخستین بار نیست که کمک‌های مالی به مؤسسات ولیعهد بریتانیا جنجال به پا می‌کند، پلیس متروپولیتن انگلیس در فوریه گذشته تحقیقاتی را در مورد کمک بنیاد خیریه شاهزاده چارلز به «محفوظ بن مرعی» تاجر سعودی برای دریافت مدال در انگلیس در ازای اهدای صدها هزار پوند به این بنیاد آغاز کرده بود و در نهایت نتایج خود را با توجه به عدم شفافیت گردش مالی در دربار انگلیس به صورت ناتمام منتشر کرد.