سرویس بین الملل- مقامات وزارت کشور فیلیپین اعلام کردند که پس از حمله افراد مسلح به زندانی در شهر «کیداوپوان» بیش از 150 زندانی موفق به فرار شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های فیلیپین، در این حادیه  گزارش داد در حمله افراد مسلح به زندانی در جنوب شرق این کشور که بامداد چهارشنبه انجام شد ، یک نگهبان کشته شد و بیش از 150 زندانی فرار کردند.

 این حمله به زندان شهر کیداپاوان در بخش کوتاباتو شمالی انجام شد. یکی از نگهبان زندان در یک شبکه رادیویی اعلام کرد از مجموع 1511 زندانی این زندان، 158 نفر متواری شدند که تا کنون چهار تن از آنان بازداشت شدند.

منابع اطلاعاتی ارتش فیلیپین براساس مستنداتی مدعی شدند جنگجویان جبهه آزایبخش اسلامی بانگسامورو این حمله را انجام داده اند. 

براساس این گزارش، سه متهم به بمب گذاری در فیلیپین از اعضای این گروه بوده و در این زندان نگهداری می شدند.

به رغم ادعای ارتش فیلیپین، «ابو میسری ماما» سخنگوی جبهه آزایبخش اسلامی بانگسامورو هرگونه دخالت در حمله به این زندان را رد کرد و تاکید کرد هیچیک از اعضای این گروه در حمله دست نداشته است. 

براساس این گزارش، ده ها نفر از زندانیان این زندان در مجموعه عملیات مبارزه با مواد مخدر در اواخر سال 2015 میلادی بازداشت شده بودند.

پیتر بونگات سرپرست زندان های استان کوتاباتو شمالی فیلیپین اعلام کرد که عاملان حمله به این زندان به طور هدفمند دو سلول را که بازداشت شدگان حرفه ای در آنها نگهداری می شدند، مورد حمله قرار دادند. 

فیلیپین حدود 10 سال پیش نیز شاهد حادثه ای مشابه بود. این فرار 10 سال پیش تنها 40 نفر از زندانیان فرار کردند که سه نفر از آنها در بمب گذاری های استانی نقش داشتند. 

چهار سال پس از این حادثه، حمله مشابه دیگری رخ داد که برخی متهمان به فعالیت های تروریستی و بمب گذاری موفق به فرار از زندانی در این کشور شدند.

فیلیپین از سال ها پیش با جنبش شورشیان در جنوب این کشور مواجه است و «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین برای برقراری صلح تلاش می کند. دولت مانیل در سال 2014 توافق صلحی با جبهه آزادی بخش مورو ، مهمترین گروه شورشی امضا کرد، اما درگیری با گروه های شورشی کوچکتر همچنان ادامه دارد.