وزیر انرژی عربستان گفت: روابط تجاری دو کشور در پنج سال گذشته به رشد مستمر سالانه دست یافته است زیرا چین به اولین مقصد صادرات نفت عربستان تبدیل شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از الطاقه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی می‌گوید که صادرات نفت عربستان سعودی به اروپا در سپتامبر گذشته تقریبا ۲ برابر شده و به ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

عبدالعزیز بن سلمان در جریان شرکت در ششمین دوره کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده که در ریاض برگزار شد، گفت: ما با بسیاری از دولت‌های اروپایی در رابطه با بحران کنونی در ارتباط هستیم و وظیفه من این است که نسبت به استفاده از ذخایر استراتژیک، هشدار دهم و مهم است که اوضاع در برابر بدترین‌ها حفظ شود.

بن سلمان شرایط در حال حاضر را دشوار و بحرانی خواند و گفت: اما من معتقدم که عربستان سعودی با سابقه طولانی خود بدون شک می‌تواند اهداف خود را پیش ببرد و به نتایجی که می‌خواهد دست یابد.

وی، عربستان سعودی را امن‌ترین و قابل اعتمادترین کشور برای نفت خواند و گفت:  و ما هرگز مسئولیت خود را رها نکرده‌ایم، تعهدات خود را انجام داده‌ایم و انتظارات دیگران را نسبت به خود برآورده کرده‌ایم و البته به مسئولیت و وظیفه خود نیز معتقدیم. وظیفه‌ای که می‌خواهیم به آن پایبند باشیم؛ زیرا می‌خواهیم به یک هدف بلندپروازانه برسیم.

بن سلمان در مورد وضعیت اقتصادی حال حاضر در جهان گفت: من هرگز شرایط یا بحران انرژی را که به این اندازه گسترش یافته باشد ندیده بودم، آنچه در حال حاضر می‌بینیم،  می توان‌ بدترین بحران انرژی جهان نامید.

وی افزود: این بحران مستلزم اتحاد و دستیابی به راه‌حل‌ها است و این راه‌حل از یک کشور یا از یک منبع واحد حاصل نمی‌شود، بلکه باید از راه‌حل‌های متنوع و مشارکت‌های مختلف حاصل شود و مهم‌تر از همه، باید از انکار بحرانی که در حال زندگی‌مان هستیم دست برداریم. یا اینکه بخواهیم سعی کنیم با راه اندازی سیاست‌هایی که پیچیدگی را بیش‌تر می‌کند، بر بحران سرپوش گذاریم.

وزیر انرژی عربستان گفت: اروپا در حال حاضر مرحله بحرانی و مشکلات زیادی را در زنجیره تامین تجربه می کند و ما با آنها همکاری می‌کنیم تا اطمینان دهیم که می‌توانیم در مورد نیاز آنها به آنها کمک کنیم.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین دیروز از سطح روابط مشترک بین  کشورش و چین به ویژه در بخش انرژی تمجید کرد.

این موضوع در چهارمین نشست کمیته فرعی طرح «کمربند و جاده، سرمایه‌گذاری‌های کلان و انرژی»  که دیروز چهارشنبه از طریق فناوری ارتباط تصویری به ریاست لیان ویلیانگ وزیر انرژی  چین برگزار شد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت انرژی عربستان سعودی، این کمیته با هماهنگی کمیته مشترک عالی رتبه عربستان و چین که از طرف سعودی توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ریاست آن را بر عهده دارد، فعالیت می‌کند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در توضیح این دیدار گفت که عربستان سعودی، چین را یک شریک استراتژیک می‌داند و کمیته فرعی ابتکار کمربند و جاده، سرمایه‌گذاری‌های عمده و انرژی، به دنبال ارتقای همسویی بین دیدگاه‌های عربستان سعودی و چین  به ویژه در زمینه انرژی است که شامل بسیاری از جنبه‌های همکاری می‌شود.

وی افزود: روابط تجاری دو کشور در  پنج سال گذشته به رشد مستمر سالانه دست یافته است زیرا چین به اولین مقصد صادرات نفت عربستان تبدیل شده است.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: عربستان همچنان شریک قابل اعتماد چین در این زمینه خواهد بود.

دو طرف چینی و سعودی در این نشست توافق کردند که سرمایه‌گذاری‌های خود را در کشورهای ابتکار یک کمربند و یک جاده به طور مشترک هماهنگ کنند، به نحوی که امنیت عرضه نفت و گاز و تقاضا برای کشورهای مرتبط با ابتکار مذکور تامین شود.

هدف اصلی از ابتکار کمربند و جاده این است که چین نقشی فعال در یک نظام چند قطبی داشته باشد و چین با این طرح به دنبال اصلاح نظام بین‌المللی است.

به عقیده کارشناسان این ابتکار به مراتب بیش از توسعه ارتباطات خطی بین اروپا و آسیا است و در واقع پکن برای ایجاد یک شبکه جامع زیرساخت اوراسیایی تلاش می‌کند تا کریدور فرامنطقه‌ای پیوند مسیرهای زمینی و دریایی باشد.