رئیس‌ جمهور آمریکا برای حضور یافتن در اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به کامبوج، محل برگزاری این نشست رفت.

به گزارش مرورنیوز، کامبوج میزبان اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) و یک اجلاس موازی شرق آسیا است که بلوک منطقه‌ای با میزبانی از رهبران درگیر است.

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، از جمله رهبرانی هستند که قرار است امروز با رهبران اتحادیه دیدارهای جداگانه داشته باشند. لی کچیانگ، نخست وزیر چین و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه با رهبران آسه آن دیدار کردند.

بایدن قرار است بر روی منطقه هند و اقیانوس آرام تمرکز کند، مقامات ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که بایدن به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در دریای چین جنوبی اشاره خواهد کرد.

بایدن در دیدار با شی جین پینگ به دنبال ایجاد سطحی از برای روابط با چین است. برخی از تحلیلگران انتظارات از هرگونه تحولات شگرف از حضور بایدن در نشست های آسه آن را کم اهمیت دانستند اما گفته‌اند انتظار می‌رود ایالات متحده به «دیپلماسی عادی» خود بازگردد.

گرگ پولینگ، رئیس برنامه آسیای جنوب شرقی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری در یک اجلاس آسیای شرقی شرکت نکرد. یکی از نتایج این سفر ارتقای مشارکت ایالات متحده و آسه آن به یک مشارکت استراتژیک جامع خواهد بود.

پولینگ گفت: «این به معنای واقعی نیست، اما به طور نمادین ایالات متحده را در همان سطح چین قرار می دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در برخی جلسات شرکت خواهد کرد، در حالی که دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز پس از امضای معاهده رفاقت و همکاری با آسه آن در کامبوج به سر می برد، زیرا کی‌یف به دنبال تقویت روابط با این اتحادیه است.

مقامات انتظار دارند تعدادی از نشست‌ها در منطقه در هفت روز آینده دشوار باشد و همچنین انتظار می‌رود که بحث‌ها شامل جنگ در اوکراین، آب و هوا و تنش‌های منطقه‌ای بر سر دریای چین جنوبی باشد.

رهبران گروه ۲۰ طی روزهای آتی در بالی دیدار می‌کنند و پس از آن مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در بانکوک برگزار می‌شود.

رهبران آسه آن روز جمعه به میانمار "هشدار" دادند تا پیشرفت قابل‌اندازه‌ای در طرح صلح داشته باشد، در غیر این صورت با تشدید هرج‌ومرج اجتماعی و سیاسی در کشور و خطر محرومیت از نشست‌های این اتحادیه روبرو خواهد شد.