نشریه آمریکایی فوربز در گزارشی مدعی شد روسیه و ایران در مسیر تقویت روابط اقتصادی، از بخش خودرو گرفته تا طرح‌های انرژی، پیش می‌روند.

به گزارش مرور نیوز، نشریه آمریکایی فوربز در گزارشی ادعا کرد شرکت‌های روس و ایرانی در اقدامی که جدیدترین نشانه از همکاری‌های تجاری بین دو کشور در تلاش برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی محسوب می‌شود، مذاکراتی را درباره تولید مشترک خودرو برگزار کرده اند.

براساس این گزارش اقتصاد روسیه امسال پس از تهاجم این کشور به اوکراین تحت تحریم‌های گسترده قرار گرفت. این در حالی است که ایران تجربه به مراتب بیشتری در زمینه مواجه شدن با محدودیت‌های تجاری دارد. شواهد فزاینده‌ای مبنی بر همکاری‌های نزدیک بین دو کشور در بخش نظامی وجود دارد، به طوری که ایران توسط آمریکا و دیگر کشور‌ها به ارسال هواپیمای بدون سرنشین به روسیه متهم شده است. ایران تنها این موضوع را پذیرفته است که تعداد کمی از این پهپاد‌ها را پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده بود.

این نشریه در ادامه نوشت: البته مقامات ایرانی تمایل بیشتری برای اذعان به روابط رو به رشد در سایر زمینه‌ها با روسیه دارند. این هفته، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، در گفتگو با خبرنگاران تایید کرد دو کشور در زمینه تولید مشترک خودرو با دو خودروساز بزرگ ایران (ایران خودرو و سایپا که هر دو در این مذاکرات حضور دارند) مذاکره کرده‌اند.

همکاری در بخش خودروسازی تنها یکی از چندین حوزه تجاری است که دو کشور به واسطه آن‌ها در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند. روز دوشنبه، بانک دولتی وی تی بی روسیه اعلام کرد ارائه خدمات انتقال پول بین روسیه و ایران را آغاز خواهد کرد.

در ماه ژوئیه، شرکت ملی نفت ایران و غول انرژی روسیه (گازپروم) یادداشت تفاهمی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های نفت و گاز در ایران و کار بر روی طرح‌های گاز طبیعی مایع (ال ان جی) امضا کردند. این هفته قرار بود علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران به روسیه سفر کند تا با همتای خود در مسکو درباره همکاری‌های بیشتر رایزنی کند.

کمتر از یک هفته پیش، منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت که مذاکراتی با روسیه بر سر تولید مشترک هواپیما‌های مسافربری صورت گرفته است. منطقی درمراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوافضای ایران که از ۱۳ تا ۱۶ دسامبر در جزیره کیش برگزار شد، این سخنان را بیان کرد. او جزئیات زیادی از این طرح‌ها ارائه نکرد، غیر از این که گفته بود این همکاری بر سر تولید هواپیمایی با ۷۰ تا ۱۵۰ سرنشین خواهد بود.