دو عضو کنگره آمریکا، پنتاگون را به مخفی کردن تعداد قربانیان غیرنظامی حملات آمریکا در سوریه متهم کردند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شبکه خبری المیادین، الیزابت وارن و سارا جاکوبز، دو عضو کنگره آمریکا اعلام کردند: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تعداد قربانیان غیرنظامی در حملاتش در سوریه را مخفی کرده و آن را کمتر از تعداد واقعی اعلام می‌کند. وزارت دفاع در دادن غرامت کافی به قربانیان و نجات یافتگان شکست خورده است.

این دو  عضو کنگره در نامه‌ای به لوید آستن، وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند: گزارش پنتاگون در سپتامبر ۲۰۲۲ درباره قربانیان غیرنظامی حملات آمریکا در سوریه با گزارش‌هایی که در رسانه‌ها و منابع مستقل آمده یکی نیست. پنتاگون از کشته شدن ۱۲ غیرنظامی و زخمی شدن پنج تن دیگر در عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و سومالی در سال میلادی گذشته خبر داده بود؛ اما اشاره‌ای به کشته شدن غیرنظامیان در سوریه نکرده بود.

در این نامه آمده است: تعداد قربانیان غیرنظامی در حملات آمریکا در سوریه در گزارش پنتاگون با گزارش‌های ناظران غیرنظامی یکی نیست. این ناظران اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ دست کم ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

این دو عضو کنگره آمریکا در مثال دیگری درباره حملات آمریکا اعلام کردند: پنتاگون از کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر در حمله هوایی در سال ۲۰۱۹ در الباغوز سوریه خبر داد در حالی که منابع محلی اعلام کردند که دست‌ کم ۱۶۰ غیرنظامی در حملات کشته شدند که از جمله آنها ۴۵ کودک بودند. این اختلاف بزرگ بین گزارش‌های منابع مستقل و تحقیقات وزارت دفاع نگرانی‌هایی را درباره معتبر بودن گزارش‌های پنتاگون درباره تعداد قربانیان غیرنظامی ایجاد می‌کند. ما خواهان پاسخ وزیر دفاع در این باره هستیم.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود که ارتش آمریکا قربانیان در دو حمله هوایی خود در سوریه در سال ۲۰۱۹ را مخفی می‌کند. این حملات به کشته شدن ۶۴ زن و کودک منجر شده بود. تحقیقات این روزنامه نشان داد که نیروهای آمریکایی ۲۶ مارس ۲۰۱۷ سد الطبقه بر روی رود فرات را در جریان سیطره داعش بر آن درحالی بمباران کردند که نگرانی‌هایی درباره قربانی شدن هزاران نفر در این حمله وجود داشت.