رئیس آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که زمستان آینده برای اتحادیه اروپا سخت تر خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی (IEA) که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده است، گفت: «زمستان آینده برای اتحادیه اروپا به دلیل بحران گاز سخت‌تر خواهد بود.»

این مقام آژانس بین المللی انرژی در حساب توییتری خود نوشت: «من از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای غلبه بر بحران گاز در زمستان قدردانی کردم، اما زمستان آینده حتی سخت‌تر خواهد بود.»

او بدون اشاره به جزئیات گفت: «اروپا به یک طرح جامع جدید برای صنعت خود نیازمند است، در غیر این صورت مشکلات چندبرابر خواهد شد.»

پس از جنگ اوکراین و تنش در روابط اروپا و روسیه که صادرات گاز روسیه به اروپا را نیز تحت الشعاع قرار داد، دولت‌های اروپایی از گاز طبیعی مایع گران قیمت ال ان جی (LNG) که از طریق دریا از آمریکا و قطر وارد می‌شود، برای جبران کسری گاز خود استفاده می‌کنند.

مسکو پیش از جنگ اوکراین حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را از طریق خط لوله تأمین می‌کرد اما اکنون این صادرات تا ۷۵ درصد کاهش یافته است. اگرچه مسکو همچنان گاز خود را از مسیر اوکراین، ترکیه و دریای سیاه در خط لوله موسوم به «ترک استریم» به اروپا ارسال می‌کند، اما اکنون چشم انداز توقف کامل این روند هم خیلی زودتر از پیش بینی‌های قبلی، خودنمایی می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در ماه سپتامبر (شهریور ماه) اعلام کرده بود که وضعیت کنونی کاهش صادرات گاز پیامد طبیعی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر مسکو توسط کشورهای غربی است. در نتیجه، دولت‌های اروپایی تلاش کردند به صورت جمعی و یا جداگانه با خرید گاز طبیعی مایع بیشتر و همچنین اجرای اقداماتی در داخل کشورهای خود برای پایین آوردن تقاضا و صرفه‌جویی، قدرت عرضه انرژی را افزایش دهند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، اتحادیه اروپا حدود ۸۰ درصد از کل گاز مورد نیاز خود را وارد می‌کند و تولید گاز در داخل این کشورها در یک دهه گذشته به نصف رسیده است. آلمان که ذخایر گاز خود را دارد، همانند فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، استخراج نفت از طریق تزریق گاز را ممنوع کرده است.

در اروپا انواع انرژی برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله در صنایع حمل و نقل، خانگی، صنایع سنگین و سبک، خدمات، کشاورزی و مشاغل مرتبط با جنگل‌داری استفاده می‌شود. تولید مواد غذایی، تولید انرژی برای کودها، برداشت محصول از مزارع کشاورزی، ایجاد سرمایش و گرمایش از دیگر موارد مورد استفاده انرژی در کشورهای اروپایی است.

در یکسال اخیر که جریان انتقال گاز از روسیه به اروپا روز به روزکاهش بیشتری داشته بسیاری از بازارهای مرتبط با صنایع لبنی و نانوایی برای ادامه کار فشارهای زیادی را تحمل کرده و اغلب آنها زیان‌های گسترده مالی را تجربه کرده و با افزایش قیمت روبه رو شده‌اند.

بر اساس گزارش اخیر کمیسیون اروپا، قیمت «کره» در سال منتهی به آگوست ۸۰ درصد افزایش یافت، در حالی که «پنیر» ۴۳ درصد، «گوشت گاو» ۲۷ درصد و «شیرخشک» بیش از ۵۰ درصد افزایش بها داشته است.

بازارهای مرتبط با انواع «کود» نیز به شدت آسیب دیده‌اند و قیمت این محصول در یکسال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، موضوعی که سبب شده کشاورزان اروپایی در این مدت در فشار اقتصادی بیشتری قرار گیرند و به همین دلیل تقریباً ۷۰ درصد از تولید را در این منطقه تحت تأثیر قرار داده است.