سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق همچنان مورد توجه تحلیلگران و ناظران امور است.

به گزارش مرور نیوز، یک رسانه سوری به نقل از منابع آگاه به فضای گفتگوی میان «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با مقامات سوری پرداخت.

الوطن سوریه به نقل از منابع آگاه آورده است: پس از گذشت 12 سال از قطعی روابط میان دمشق و ریاض، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان روز گذشته به دمشق سفر کرد و از تمایل کشورش برای برقراری روابط قوی با سوریه  و تقویت اقدام مشترک عربی سخن گفت.

این موضوعی است که دمشق طی سالیان جنگ خواستار آن بوده و درهای خود را به سوی نزدیکی و انسجام عربی گشود و از هر اقدامی که مصلحت عربی مشترک را محقق سازد به شدت استقبال و اعلام کرده بود که این روند موجب مصون ماندن کشورهای عربی از اطماع کشورهای غربی می‌شود.

این منابع اعلام کردند: دیدار بسیار ممتاز و عالی بود و فضای آن مثبت بود. عربستان بر بازگشت جایگاه عربی سوریه تاکید کرد و ریاض از به کار بستن همه تلاش خود برای بازگشت نقش پویا و فعال سوریه خبر داد.

منابع مذکور تاکید کردند: عربستان بر تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های عربی-عربی به یکدیگر تاکید داشت و آنرا حامی اقدام عربی مشترک قلمداد کرد.

عربستان بر همکاری با سوریه در راه به سرانجام رسیدن این پیوند مطابق منفعت ملت‌های عرب تاکید کرد.

از سوی دیگر الاخبار لبنان هم در مطلبی در این باره نوشت: کمتر از یک هفته سفری که در نوع خود اولین بار محسوب می‌شد و طی آن «فیصل المقداد» به ریاض رفت، و پس از چهار روز از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر، عراق و اردن در جده، برای بررسی مساله سوریه، فیصل بن فرحان در پایتخت سوریه فرود آمد.

این اقدامات در میانه تایید عربی به بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب است.

در حالی که قطر و مغرب مخالف هستند اما این گام بن فرحان روند عادی سازی روابط سعودی-سوری را تسریع می‌کند.

طی دو هفته گذشته، دیدارها و سفرهای دیپلماتیک سوری در میانه حرکت مستمر عربی برای از سرگیری روابط با دمشق افزایش قابل ملاحظه داشته است. هواپیمای حامل فیصل المقداد لحظه ای بر زمین نمی‌نشیند و از پایتختی به پایتخت دیگر می‌رود.

وی به الجزایری رفت که روابطش را دمشق طی جنگ قطع نکرد و به تونسی رفت که روابطش را با سوریه از سرگرفته است.

فیصل المقداد روابط سوری-عربی را در برهه کنونی بسیار مهم و اولویت کشورش می‌داند.

غیر از قطر و مغرب که ساز مخالف می زنند، کویت نرمش از خود نشان داده است و روزنامه القبس از سفر روز پنجشنبه «سالم عبدالله» وزیر خارجه این کشور به دمشق خبر داد اما اندکی بعد خبر را حذف کرد و وزارت خارجه کویت هم در یک بیانیه این اخبار را رد کرد.

دمشق واکنشی به خبر القبس نشان نداد و آنرا تایید یا رد نکرد و اهتمام خود را روی سفر المقداد به الجزایر و تونس و سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق و دیدارش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه گذاشت.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه آماده سفر به عربستان به دعوت ریاض است، موضوعی که موازنه در منطقه را به طور کلی تحت الشعاع قرار خواهد داد.

همزمان با حرکت عربی به سمت دمشق، شاهد روند نزدیک شدن سوری-ترکی هستیم و دمشق بر مواضع خود در منوط کردن عادی سازی به خروج نیروهای ترکیه از اراضی سوریه، اصرار دارد.

در این میان مسکو به شدت در تلاش است که دو کشور را به هم نزدیک کند و به آمریکا در سوریه فشار وارد کند.