وزارت حج و عمره عربستان از ورود تاکنون بیش از یک میلیون زائر از خارج از کشور برای انجام مناسک حج خبر داد.

​به گزارش مرور نیوز، وزارت حج عربستان سعودی  روز شنبه از ورود بیش از یک میلیون زائر از خارج از این کشور  برای انجام مناسک حج خبر داد.

«محمد البیجاوی» معاون وزیر حج عربستان در امور عمره و زیارت اعلام کرد که کشورش همه گذرگاه‌ها را برای تسهیل ورود حجاج باز کرده و تمام نیروی انسانی را برای خدمت به زائران خانه خدا به کار گرفته است.

وی افزود:  عربستان سعودی از همه ظرفیت‌های مادی، فنی و عمرانی خود استفاده کرده است تا بهترین خدمات را  به زائران خانه خدا  ارائه کند.

محمد البیجاوی تاکید کرد که گذرگاه‌های «حاله عمار» (در منطقه تبوک)، «الحدیثه»، «الودیعه»، «البطحاء» و پل ملک فهد و دیگر گذرگاه‌ها پذیرای حجاج هستند.

معاون وزیر حج عربستان در امور عمره و زیارت تصریح کرد که تاکنون بیش از یک میلیون زائر از خارج  از کشور برای انجام مناسک حج پذیرفته شده است و تمامی فرودگاه‌های مدینه و مکه مکرمه با حداکثر توان ، برای ارائه بهترین خدمات به زائران خانه خدا  تلاش می‌کند.

از سوی دیگر « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی دستوری مبنی بر میزبانی از 1300 زائر خدا از بیش از 90 کشور جهان را صادر کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که این میزبانی در قالب برنامه «مهمانان خادم حرمین شریفین» است که توسط «وزارت امور اسلامی، دعوت و ارشاد» این کشور اجرا و نظارت می‌شود.

وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان سعودی اعلام کرد که ویژگی بارز این برنامه آن است که رویای مسلمانان بیشتری از کشورهای جهان را محقق می کند.

وی در ادامه تاکید کرد که برنامه ملک سلمان برای میزبانی از گروهی از زائران در هر سال، «بیانگر پیامی است که عربستان در راه خدمت به اسلام و مسلمانان و تعمیق پیوندهای وحدت و برادری بین ملت‌های جهان اسلام است».

پادشاه عربستان سعودی هفته گذشته دستور میزبانی از هزار عضو خانواده شهدا، اسرا و مجروحان فلسطینی را برای ادای مناسک حج صادر کرد.

وزارت امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان سعودی اعلام کرد که مردم فلسطین از توجه ملک سلمان و ولیعهد سعودی برخوردار هستند.تداوم این اقدام نسبت به حجاج فلسطینی که هر ساله با هزینه ملک سلمان به انجام حج می پردازند، موید نتایج مثبت آن و عمق ارتباط وی با برادران فلسطینی وعلاقه زیادی است که به خانواده شهدا دارد.

پیش از این نیز «عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

السدیس تاکید کرد که آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش بین هستیم.

 از سوی دیگر رسانه‌های خبری اعلام کردند که اولین هواپیمای انتقال زائران یمنی با 275 سرنشین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یمن از فرودگاه صنعا به مقصد عربستان سعودی پرواز کرد.

یک منبع آگاه در فرودگاه بین المللی صنعا تاکید کرد که  اولین هواپیمای حجاج یمنی به مقصد جده برای اولین بار از سال 2016 با 275 زائر از فرودگاه صنعا به پرواز درآمد.

تعداد زائران حج تمتع کشورهای مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوار خانه خدا، حصارهای اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی حجه منطبق با 25 ژوئن (4 تیرماه) خواهد بود، ضمن اینکه حج تا روز چهارم عید قربان در 13 ذی الحجه 30 ژوئن (9 تیرماه) ادامه دارد.

عربستان سعودی اعلام کرد که زائران باید این واکسن‌ها را در دوره مناسب قبل از آغاز مناسک حج تزریق کنند تا اثربخش باشد. این واکسن‌ها از جمله واکسن‌های چهارگانه مننژیت، پنوموکوک، واکسیناسیون علیه هپاتیت ویروسی آ و ب. واکسن مننژیت ، سرخک و اوریون، تب زرد و آنفولانزا فصلی هستند.

«عامر آل خشیل» مدیر عامل نهاد حج و عمره شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که امسال در حج 1444 هجری قمری (1402) برای اولین بار 6 فرودگاه برای استقبال از حجاج اختصاص داده می‌شود.

«عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

وی افزود: 2 میلیون مسلمان خارج از عربستان سعودی از سراسر جهان و 200 هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.

پیش از این «عبدالرحمن بن عبدالمحسن الفضلی» وزیر آب و کشاورزی و رئیس کمیسیون امنیت غذایی عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد حجاج امسال نسبت به 3 سال گذشته به دلیل کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.