رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از دولت بایدن گفت که ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین این کسور را وارد جنگ جهانی سوم می‌کند.

به گزارش مرورنیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پیامی گفت: "جو بایدن نباید با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین ما را بیشتر به جنگ جهانی سوم بکشاند، او باید تلاش کند تا جنگ را پایان دهد و جلوی مرگ و ویرانی وحشتناک ناشی از حضور یک دولت ناتوان را بگیرد".

به گزارش اسپوتنیک، ترامپ با تاکید بر اینکه مهمات خوشه‌ای منفجر نشده که آمریکا به کی‌یف می‌فرستد، به خود اوکراینی‌ها برای دهه‌ها آسیب می‌زند، گفت: "در عین حال، استدلال واشنگتن در مورد تصمیم به ارسال این نوع تسلیحات به دلیل کمبود مهمات دیگر از سوی آمریکا، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست".

ترامپ اعلام کرد که بایدن اطلاعات طبقه بندی شده را منتشر می‌کند و در عین حال از کاهش ذخایر مهمات صحبت می‌کند.

ترامپ با تأکید بر اینکه سیاست "جنگ بی پایان در اوکراین " بایدن، آمریکا را به شدت تضعیف کرده است، گفت: "این قطعاً به این معنی است که ما نباید آخرین تجهیزات خود را در زمانی به اوکراین بفرستیم که زرادخانه‌های ما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است".

هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا تصمیم به انتقال مهمات خوشه‌ای به کی یف گرفته است. بر اساس ادعا‌های طرف آمریکایی، واشنگتن ضمانت‌های کتبی از کی یف دریافت کرد که خطرات استفاده از این نوع مهمات را برای غیرنظامیان به حداقل برساند و از آن‌ها در حملات علیه قلمرو روسیه استفاده نکند.

روز دوشنبه، دولت آمریکا مدعی شد که از اوکراین نیز تضمین‌هایی دریافت کرده که در پایان درگیری‌ها با روسیه، مهمات خوشه‌ای منفجر نشده را پاکسازی خواهد کرد.