در پی اعلام حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان، رسانه‌های این کشور اعلام کردند نیروهای پلیس دقایقی پیش او را بازداشت کردند.

به گزارش مرور نیوز، رسانه‌های پاکستانی از جمله «اکسپرس‌نیوز» اعلام کردند که عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق این کشور دقایقی پیش بازداشت و برای گذراندن حکم ۳ سال حبس راهی زندان شده است.

شبکه المیادین اعلام کرد که پیامی تصویری از عمران خان در فضای مجازی منتشر شده که از هوادارانش خواسته که ساکت ننشینند. المیادین به نقل از رسانه‌های پاکستانی افزود که بازداشت عمران‌خان در مکانی نامعلوم صورت گرفته و با هواپیما به اسلام‌آباد منتقل شده است.

هم‌زمان با بازداشت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان، پیامی تصویری از او در حساب‌های رسمی‌اش در فضای مجازی منتشر شد.

وی در این پیام تاکید کرد: «تا این پیام به دست شما برسد من در زندان خواهم بود، شما درخانه های خود نمانید و ساکت نباشید. به خیابان‌ها بیایید و تظاهرات کنید چون این مبارزه من برای شخص خود نکردم بلکه برای آینده شما و آینده فرزندانتان این مبارزه را پیش بردم؛ مبارزه با ظالمان و ستمگران. اگر شما برای حق خود نجنگید زندگی غلامانه خواهید داشت و زندگی برده‌وار هیچ ارزشی ندارد.»

هم‌زمان با اعلام خبر بازداشت عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و قطع سراسری اینترنت در این کشور، رسانه‌های پاکستانی با انتشار تصاویری اعلام کردند که هواداران عمران‌خان در اعتراض به بازداشت او به خیابان‌های اسلام‌آباد، پیشاور و دیگر شهرها آمدند.

ساعاتی پیش شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های پاکستانی اعلام کرد عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان به اتهام «فروش غیرقانونی هدایای دولتی» به ۳ سال حبس محکوم شد. دادگاه همچنین نخست‌وزیر سابق پاکستان را به ۵ سال سلب صلاحیت برای داشتن مناصب سیاسی و حقوقی محکوم کرده. گفته می‌شود قاضی دادگاه حکم بازداشت فوری عمران‌خان را صادر کرده است.

دادگاه عالی پاکستان دیروز جمعه اعلام کرد که روند محاکمه عمران خان را به طور موقت متوقف کرده است. به گزارش ایندیَن اکسپرس، این توقف پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی پاکستان از دادگاه بدوی درخواست کرد تا بررسی کند که آیا شکایت حقوقی ارائه شده توسط کمیسیون انتخابات این کشور، به عنوان بخشی از تحقیقات علیه عمران خان، یک دادرسی کیفری است. بر این اساس، کارشناسان حقوقی می‌گویند اگر نخست وزیر سابق در این پرونده محکوم شناخته شود، نمی‌ تواند در انتخابات سراسری ماه نوامبر پاکستان شرکت کند.

عمران خان به اتهام فروش غیرقانونی هدایای دولتی قرار بود محاکمه شود. در صورت محکوم شدن، این پرونده به زندگی سیاسی او پایان خواهد داد.

در همین ارتباط، کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) دوشنبه دوم مرداد ماه از پلیس شهر پایتخت اسلام آباد (ICT) خواست تا به تعهدات خود در مورد تبعیت از حکم بازداشت غیرقابل تبدیل به وثیقه صادر شده برای عمران‌خان اقدام کند.

درخواست بازداشت عمران خان از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان در یک پرونده مربوط به اهانت به هیئت انتخاباتی در ۱۱ ماه می رسانه‌ای شده بود. موضوع از آنجا آغاز شد که رسانه‌های پاکستان ۲۰ دی ماه سال گذشته اعلام کردند که مسئولان قضائی به علت «توهین عمران خان به کمیسیون انتخابات» حکم بازداشت او را صادر کردند.

بازداشت عمران خان در اوایل خرداد ماه سال جاری به اتهام فساد مالی، به بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی در سراسر پاکستان دامن زد. البته او اندکی بعد به قید وثیقه آزاد شد. عمران خان تاکید کرده که اتهامات فساد علیه وی، پاپوش بوده و با این اظهارات خود را با ارتش مقتدر پاکستان روبه‌رو کرده است. ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری هم وی از محاصره منزل مسکونی خود خبر داد.

هیئت قضات دادگاه عالی اسلام آباد ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری نخست وزیر سابق پاکستان را به قید وثیقه آزاد کرد. دادگاه عالی پاکستان بازداشت عمران‌خان را غیرقانونی اعلام کرده و به مقامات این کشور دستور داد تا عمران خان را فوراً آزاد کنند.

نشریه «دان» در این خصوص اضافه کرده بود که وکلای نخست وزیر سابق طی جلسه‌ای شکایت‌هایی را ارائه کرده و در آنها از دادگاه عالی اسلام آباد خواستند تا همه پرونده‌های مطرح شده علیه نخست وزیر سابق را تجمیع کند و به مقامات دستور دهد تا اطلاعات دقیقی درباره پرونده‌های ثبت شده علیه او ارائه کنند.