رئیس‌جمهوری آمریکا یک فرمان اجرایی را به امضا رسانده که هدفش منع سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در برخی شرکت‌های چینی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از یاهو نیوز، جزئیات این اقدام که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت، احتمالا روابط میان واشنگتن و پکن را که دو اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌روند، شعله‌ورتر می‌کند.

برنامه‌های اعلام شده در روز چهارشنبه، با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها طی ماه‌های آینده در برخی از شرکت‌های نیمه‌رسانا، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی است که در چین یا تحت کنترل دولت چین فعالیت می‌کنند.

این قوانین پیشنهادی فورا اجرایی نمی‌شوند و مرحله بعدی یک دوره بازنگری است که می‌تواند حداقل چند ماه طول بکشد.

اما اگر این پیشنهاد همانطور که در حال حاضر ارائه شده اجرایی شود، قوانین ایجاب می‌کند که طیف وسیعی از تراکنش‌های مالی قبل از انجام با دولت ایالات متحده بررسی شود. برخی از معاملات توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت، در حالی که برخی دیگر ممنوع خواهد بود. مقامات کاخ سفید می‌گویند که این اقدامات لازم است، زیرا چین به طور فعال از شرکت‌های خاصی برای توسعه فناوری‌های جدید به منظور استفاده نظامی بهره می‌برد.

یک مقام ارشد دولت بایدن که این طرح‌ها را تشریح کرد، گفت: این یک اقدام امنیت ملی است، نه اقتصادی. این اقدامات به گونه‌ای طراحی خواهد شد که تا حد امکان هدفمند باشند؛ با هدف قطع برنامه‌های نظامی، نه محدود کردن کل اقتصاد چین.