مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعایی را درباره تاثیر تصمیم تقابلی ایران بر کیفیت راستی‌آزمایی برجامی آژانس در ایران مطرح کرد.

به گزارش مرور نیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام ادعایی را درباره تاثیر تصمیم تقابلی ایران در پی قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا بر کیفیت راستی‌آزمایی برجامی آژانس در ایران مطرح کرد.

 وی در این بیانیه درباره ایران ادعا کرد: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران درباره برجام (توافق هسته‌ای) به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای متوقف کردن تعهدات برجامی‌اش قرار گرفت.

گروسی مدعی شد: وضعیت، پس از تصمیم ایران برای خارج کردن تمامی تجهیزات راستی‌آزمایی و نظارتی ایران درباره برجام بدتر شد.

وی بدون اشاره به تداوم تعامل و همکاری ایران با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان ادعا کرد: بیش از دو سال و نیم از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی ایران و زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و مکان‌های دیگر در ایران بود، می‌گذرد.

گروسی با بیان این ادعا که «هیچ پیشرفت دیگری در اجرای فعالیت‌های تعیین شده در بیانیه مشترک ۴ مارس حاصل نشده است» افزود: ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را درخصوص ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان های فعلی مواد هسته‌ای مرتبط و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند.

مدیرکل آژانس مدعی شد: این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که درباره ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد. من از ایران می‌خواهم که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.

ادعا‌های پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به چهار سال پیش بر می‌گردد که آژانس به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی پرونده جدیدی را درباره کشف ذرات اتمی اعلام نشده در چهار مکان ادعایی در ایران باز کرد. این ادعا‌ها نخستین بار از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها و مقام‌های غربی دامن زده شد.

 نشست ۱۶۷۲ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیش آغاز و  تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار این نشست قرار دارد.