«جو بایدن» در واکنش به آزادی جاسوسان آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره‌جنوبی در این ارتباط تشکر می‌کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی «سی‌اِن‌بی‌سی»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه به دنبال انجام توافق میان واشنگتن- تهران در خصوص تبادل زندانیان میان دو طرف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز، ۵ (جاسوس) آمریکایی که در ایران زندانی بودند، بالاخره به خانه بازمی گردند.

در بیانیه صادره از سوی رئیس جمهور آمریکا در این خصوص آمده است: من از شرکای‌مان در داخل و خارج به دلیل تلاش‌های خستگی ناپذیر آنها در ارائه کمک به واشنگتن از جمله دولت‌ های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی تشکر می‌کنم.

بیانیه صادره از سوی «جو بایدن» در این باره اضافه می‌کند: همزمان با جشن بازگشت آمریکایی‌ها به وطن، کسانی که بازنگشته اند را هم به یاد داریم.

«جو بایدن» در ادامه اضافه کرد: ما امروز «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور سابق و وزارت اطلاعات ایران را مطابق با قانون «لوینسون» برای دست داشتن در بازداشت‌های غیرقانونی تحریم می‌کنیم و به تحمیل هزینه‌ها به ایران برای اقدامات تحریک آمیز این کشور در منطقه ادامه خواهیم داد!

وی در بیانیه خود با تکرار مواضع خصمانه واشنگتن علیه تهران مدعی شد: از بازگشت شهروندان مان استقبال می‌کنیم و بار دیگر تهدید جدی سفر به ایران را به تمامی آمریکایی‌ ها یادآور می‌ شویم! وزارت خارجه آمریکا پیشتر هشدار داده است که شهروندان آمریکایی از سفر به ایران پرهیز کنند!

«بایدن» در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های داخلی و خارجی دولت خود اضافه کرد: بازگرداندن آمریکایی‌های محبوس از روز اول یکی از اولویت های دولت من بوده است. چند ده تن از شهروندان‌ مان از افغانستان، برمه، هائیتی، روسیه، رواندا، ونزوئلا، غرب آفریقا و دیگر نقاط در سراسر جهان را به وطن بازگردانده‌ ایم. با این حال همچنان تعداد زیادی از آمریکایی‌ ها به ناحق در روسیه، ونزوئلا، سوریه و سایر نقاط جهان زندانی هستند. تلاش می‌کنیم تک تک آمریکایی‌ ها را به وطن بازنگردانیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که همراه با رئیس جمهور به نیویورک سفر کرده است ساعاتی پیش در تشریح آخرین وضعیت تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته بود: تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی از موضوعاتی بود که طی مذاکرات فشرده غیرمستقیم در طول چند سال گذشته بین ایران و آمریکا مطرح بود. آزادی ۵ زندانی ایرانی در آمریکا به طور غیرقانونی توسط دستگاه امنیتی آمریکا مورد تعقیب قرار گرفته بودند در دستور کار قرار گرفت و این ۵ نفر در فهرست تبادل قرار گرفتند و برخی از آن‌ها به کشور برمی‌گردند و بعضی از این افراد به این دلیل که کار و زندگی آن‌ها از قبل در آمریکا بود، در این کشور خواهند ماند.

معاون سیاسی وزارت خارجه تصریح کرده بود: این موضوع نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت همه‌ی ایرانیان در سراسر دنیا، حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی و فعالیت دارند اهتمام ویژه دارد و این باعث خوشبختی و امیدآفرینی است که هیچ ایرانی در سراسر دنیا از دستور کار وزارت امور خارجه و دولت خارج نمی‌شوند. قاعدتاً طبق برنامه زمان‌بندی شده الان باید تبادل زندانیان را در دوحه داشته باشیم.