وزارت خارجه انگلیس از وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، طبق این بیانیه ۱۱ تبعه و نهاد روس شامل کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه (CEC)، رئیس دولت منطقه خرسون و رئیس کمیسیون انتخابات این منطقه به فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه شده‌اند.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ادعا شده است که این تحریم‌ها «یک سال پس از تلاش غیرقانونی روسیه برای الحاق ۴ منطقه اوکراین از طریق برگزاری همه‌پرسی‌های جعلی و غیرقانونی صورت می‌گیرد. این همه پرسی‌ها که در قلمرو مستقل اوکراین و از طریق ارعاب با اسلحه برگزار شد توسط سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۲ رد شده است.»

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه یاد شده ادعا کرده است که روسیه تلاش می‌کند تا فرهنگ و هویت مردم اوکراین را از طریق صدور اجباری گذرنامه‌های روسی، تحمیل قوانین و ارز این کشور نابود کند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره مدعی شد: «انتخابات ساختگی روسیه تلاشی شفاف و بیهوده برای مشروعیت بخشیدن به کنترل غیرقانونی این کشور بر سرزمین مستقل اوکراین است.» وی با بیان اینکه «بریتانیا هرگز ادعا‌های روسیه در مورد الحاق خاک اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد» افزود که «مناطق تحت تصرف روسیه جزو خاک اوکراین به شمار می‌روند.»

همه پرسی پیوستن ۴ منطقه خرسون، زاپروژیا، لوهانسک و دونتسک مهر ماه گذشته برگزار شد و پس از رأی موافق اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان در این همه پرسی، مناطق مذکور درخواست رسمی خود را برای پیوستن به روسیه ارائه کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که مردم مناطق الحاق شده به کشورش، سال‌ها در انتظار رهایی بودند. رئیس جمهور روسیه گفت که مردم در دونتسک و لوهانسک و نیز مناطق زاپروژیا و خرسون سال‌ها برای رسیدن به حق الحاق به روسیه جنگیده‌اند.

پوتین همچنین عنوان کرد: این مردم سال‌هاست که در شرایط کاملاً متفاوت از بعد حکومت منطقه‌ای و شهری زندگی کرده‌اند که همانند شرایط روسیه نیست.