ده‌ها ایالت در آمریکا از شرکت متا و شرکت زیرمجموعه آن اینستاگرام بابت دامن زدن به بحران سلامت روان در میان جوانان و نوجوانان شکایت کردند.

به گزارش مرور نیوز، ده‌ها ایالت در آمریکا از شرکت «متا پلتفرمز» و شرکت زیرمجموعه آن، « اینستاگرام » بابت دامن زدن به بحران سلامت روان در میان جوانان و ماهیت اعتیادگونه بسترهای رسانه‌ای آن شکایت کردند.

در شکایت‌نامه‌ای که در یک دادگاه فدرال در شهر «اوکلند» ایالت کالیفرنیا تنظیم شده ۳۳ ایالت از جمله کالیفرنیا و ایلینویز تنظیم شده آمده این شرکت خوشه‌ای فناوری به طور مکرر عموم مردم را درباره مخاطرات محسوس بسترهای خود فریب داده و آگاهانه کودکان کم سن و سال و نوجوان‌ها را به سمت استفاده‌های وسواس‌گونه و اعتیادآور از شبکه‌های اجتماعی سوق داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «متا برای اغوا کردن، درگیر کردن و در نهایت به دام انداختن جوانان و نوجوانان به فناوری‌های قدرتمند و بی‌سابقه‌ای متوسل شده است. انگیزه متا، سود است.»

شرکت متا ادعا می‌کند سیاست‌هایی برای امن کردن فضای آنلاین برای نوجوانان دنبال می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «بسیار متاسفیم که این دادستان‌ها به جای همکاری سازنده با شرکت‌های فعال در تمامی بخش‌های صنعت به منظور ایجاد استانداردهای شفاف و متناسب با سن برای برنامه‌های مورد استفاده نوجوانان این مسیر را انتخاب کرده‌اند.»

بخش زیادی از گلایه‌ها از شرکت متا به انتشار اسنادی در سال ۲۰۲۱ مربوط می‌شود که مشخص کردند متا داده‌هایی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اینستاگرام به عنوان بستری که برای هم‌رسانی عکس آغاز به فعالیت دارد ماهیتی اعتیادگونه دارد و باعث تحریف تصاویر بدنی در ذهن بسیاری از دختران شده است.

در این شکایت‌نامه تصریح شده متا به دنبال آن است که جوانان را به صرف بیشترین زمان در فضای مجازی ترغیب کرده و سوق دهد و این در حالی است که این شرکت به خوبی آگاه است که مغز نوجوان‌ها در برابر نیاز به تأیید در قالب دریافت «لایک» از سایر کاربران درباره محتوایی که تولید می‌کنند آسیب‌پذیر است. در این شکایت‌نامه همچنین تصریح شده که متا در اقدامی فریبکارانه آسیب‌زا بودن پلتفورم‌های خود را انکار می‌کند.

برخی از پژوهش‌های منتشرشده در مجله‌های معتبر علمی نیز نشان می‌دهند گسترش شبکه‌های اجتماعی در دامن زدن به اختلال شخصیت خودشیفته در میان کاربران نیز نقش داشته است.

پیش از این در شهریور ماه هم گزارش شده بود گروهی از نویسندگان آمریکایی از جمله مایکل شیبن، برنده جایزه پولیتزر، در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو از شرکت متا شکایت کردند و این غول فناوری را به سوء استفاده از آثار آن‌ها برای آموزش نرم افزار هوش مصنوعی ال لاما متهم کردند.

نویسندگان در یک دادخواست قضایی گفتند، متا به مدل زبان بزرگ لاما آموزش داد تا با مجموعه داده‌هایی که شامل نسخه‌های غیرقانونی نوشته‌های آن‌ها بود، به درخواست‌های متن انسانی پاسخ دهد.

متا لیستی از مجموعه داده‌های مورد استفاده برای آموزش اولین نسخه از مدل ال لاما را در ماه فوریه (بهمن-اسفند) منتشر کرد. این شرکت اطلاعات آموزشی آخرین نسخه خود، ال لاما ۲ را فاش نکرد.

ال لاما ۲، اولین مدل زبان بزرگی است که متا برای استفاده تجاری در دسترس عموم قرار داده و برای شرکت‌هایی با کمتر از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رایگان است.

نسخه ال لاما ۲ به عنوان تغییردهنده بازی در بازارهای نوظهور نرم افزارهای هوش مصنوعی مولد تلقی می‌شد و تهدید کرده که سلطه اولیه بازیکنانی مانند اپن‌ای آی و گوگل که مبالغ قابل توجهی برای استفاده مدل‌های خود هزینه کردند را از بین ببرد.

انتظار می‌رود ۹ ایالت دیگر در آمریکا نیز تا ساعاتی دیگر شکایت‌نامه مشابهی با ۳۳ ایالت دیگر علیه متا تنظیم کنند تا با این اوصاف، مجموع ایالت‌های شکایت‌کننده از این شرکت غول فناوری آمریکایی به ۴۲ ایالت برسد.