عملیات سایبری هکرهای وابسته به ایران در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده پیشرفت در توانایی‌های نفوذ این گروه است.

به گزارش مرور نیوز،  عملیات سایبری هکرهای وابسته به ایران در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده پیشرفت در توانایی‌های نفوذ این گروه است.

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مطلب فوق نوشت: هکرهای ایرانی دیگر تنها به‌دنبال مختل کردن فعالیت سامانه‌ها نیستند و از عملیات خود برای جاسوسی استفاده می‌کنند.
 
این تحلیل براساس تحقیقات شرکت اسرائیلی- آمریکایی «چک‌پوینت»، فعال در زمینه امنیت سایبری، درباره عملیات هکرهای مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ارائه شده است.
 
در یک سال گذشته هکرهای وابسته جمهوری اسلامی به قصد کسب اطلاعات مهم امنیتی، مراکز اطلاعاتی و دفاعی تعدادی از کشورهای منطقه مانند اسرائیل را هدف قرار دادند.
 
هکرهای ایرانی توانسته‌اند به ایمیل‌های گروهی از اهداف خود مانند مقام‌های دولتی و نظامی، شرکت‌های مخابراتی و بنگاه‌های مالی دست یابند. بدافزاری که از سوی این هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این قابلیت را دارد که نقشه شبکه‌هایی را ثبت کند که هکرها به آن نفوذ کرده بودند. این نقشه‌ها می‌توانند برای برنامه‌ریزی و انجام حملات هکرهای ایرانی به زیرساخت‌های سایبری اهداف خود در آینده کمک شایانی کنند.
 
چک‌پوینت در گزارش خود نوشت هدف اصلی این عملیات سایبری، جاسوسی است و شیوه مورد استفاده این هکرها در مقایسه با عملیات گذشته آنها، به طرز قابل‌توجهی پیچیده‌تر است. نمایندگی ایران در سازمان از پاسخ به پرسش درباره عملیات هکرهای وابسته به تهران خودداری کرد. چک‌پوینت تایید کرد هکرهای ایرانی با موفقیت به رایانه‌های مرتبط با وزارت دفاع و همچنین سامانه بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در برخی کشورهای منطقه نفوذ کردند.
 
این شرکت در مورد داده‌های به سرقت رفته توضیحی ارائه نکرد و همچنین مشخص نکرد کدام سامانه‌های اسرائیلی هدف عملیات سایبری جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

نیویورک‌تایمز نوشت در ماه‌های اخیر حملاتی از سوی یک گروه هکری با نام «دُم شیر» علیه مؤسسات و نهادهای دولتی و محلی اسرائیل صورت گرفته است. در ماه‌های اخیر هکرهای وابسته به جمهوی اسلامی، حماس و حزب‌الله در تلاش بوده‌اند تا دوربین‌های مداربسته، به‌ویژه دوربین‎‌های مداربسته غیردولتی در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان را هک کنند. اداره سایبری اسرائیل دو هفته قبل با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن هشدار درباره احتمال هک دوربین‌های مداربسته خانگی به وسیله سازمان‌های متخاصم، از اسرائیلی‌ها خواست اقدامات احتیاطی را در مورد این دستگاه‌ها انجام دهند.