سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به وضعیت بحرانی غزه در همه سطوح به ویژه در زمینه بهداشت و غذا اعلام کردند روزانه ۱۶۰ کودک در این منطقه جان خود را از دست می‌دهند و در سایه محاصره و تجاوزات مستمر اشغالگران، تیم‌های پزشکی قادر به ارائه خدمات نیستند.

به گزارش مرور نیوز، سازمان غیردولتی پزشکان بدون مرز با اشاره به شرایط فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه خواستار برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه شده و آن را یک ضرورت حیاتی برای نجات فلسطینی‌هایی دانست که بیش از یک ماه است زیر بمباران و تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر قرار دارند.

 

هیچ مکانی در غزه امن نیست

«کلر ماگون» مدیر سازمان پزشکان بدون مرز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در پاریس اعلام کرد که وضعیت انسانی در نوار غزه در سایه جنگ کامل و بزرگی که علیه این منطقه به راه افتاده فاجعه‌بار است و این جنگ وارد دومین ماه خود شده است.

وی افزود، مردم غزه همچنان قتل عام می‌شوند و امدادگران نمی‌توانند به آنها کمک کنند. در برابر این وضعیت فاجعه‌بار، برقراری آتش‌بس یک ضرورت حیاتی و فوری است.

مدیر سازمان پزشکان بدون مرز، تعلل آمریکا و رژیم اشغالگر برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه را محکوم کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز طی روزهای گذشته توانسته 22 تن از اعضای غیرفلسطینی خود را از نوار غزه خارج کند اما حدود 300 عضو فلسطینی این سازمان در غزه هستند. «لوی بودوان لارمان» مسئول ارتباطات سازمان پزشکان بدون مرز که چند روز قبل از غزه خارج شد گزارش داد که وضعیت غزه از ابتدا غیرقابل تحمل بود و هیچ مکان امنی در این منطقه وجود ندارد. یک جنگ بزرگ و جامع علیه غزه به راه افتاده و شاهد فاجعه‌ای در آنجا هستیم که پایان نمی‌یابد.

وی تاکید کرد، بمب‌ها در همه مناطق غزه می‌ریزند و ده‌ها هزار آواره در شرایط بسیار اسفباری در اردوگاه‌های سازمان ملل جمع شده‌اند. در منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه که حدود 45 هزار آواره در آنجا هستند تنها 8 سرویس بهداشتی وجود دارد و هر 12 ساعت تنها 2 ساعت آب وصل می‌شود.

 

3500 تخت برای بیش از 25 هزار مجروح

«میشل اولیوی» مسئول برنامه‌های اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز نیز به نوبه خود به سیستم بهداشتی فرسوده غزه اشاره و اعلام کرد درحالی که تعداد مجروحان به بیش از 25 هزار نفر رسیده، تنها 3500 تخت در بیمارستان‌ها وجود دارد. پیش از این بیمارستان‌ها به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما اکنون دیگر این‌گونه نیست و حتی بیمارستان‌ها نیز از بمباران در امان نیستند.

وی تصریح کرد، در مدت یک ماه و در سایه وضعیت وحشتناک و بمباران‌های مستمر علیه غزه، تنها 500 کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد این منطقه شده و این درحالی است که پیشتر در زمان عادی، روزانه این مقدار کمک برای مردم غزه که تحت محاصره هستند ارسال می‌شد. ما خواستار رسیدگی به این وضعیت فوق بحرانی در غزه هستیم تا امکان ارسال کمک‌ها به شکل مستمر فراهم گردد.

 

روزانه 160 کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهند

از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه کودکان بزرگترین قربانی تجاوزات رژیم اشغالگر در غزه هستند گزارش داد که روزانه 160 کودک در نوار غزه جان خود را از دست می‌دهند.

«کریستین لندمایر» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در گفت‌وگو با المیادین با اشاره به کمبود شدید تجهیزات پزشکی و اورژانسی در غزه اعلام کرد که کشتار کودکان در غزه به شکل وحشتناکی ادامه دارد و بسیاری از اجساد زیر آوار هستند.

وی افزود، در حال حاضر سوخت بسیار کمی باقی مانده است و داروهای بیهوشی در بسیاری از بیمارستان ها در دسترس نیستند. همچنین تجهیزات اورژانسی برای درمان زخم‌های ناشی از بمباران و سایر بیماری‌های سخت مانند سرطان، دیابت، فشار خون بسیار کم است. بیماران دیالیزی نیز که نیاز به دستگاه‌هایی دارند که با برق کار می‌کند نیز در سایه کمبود شدید سوخت با مشکل جدی مواجه هستند.

 

از کار افتادن بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها و شرایط خطرناک مادران و نوزادان

لندمایر با اشاره به از کار افتادن بسیاری از بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها به دلیل نبود سوخت و قطعی برق گفت که روزانه بیش از 180 زایمان در غزه انجام می‌شود و این مادران و نوزادان آنها نیاز به فضای امن دارند. روزانه 160 کودک زیر بمباران‌ها جان خود را از دست می‌دهند که معادل با 0.5 درصد اهالی غزه است. همچنین تجزیه اجسادی که زیر آوار مانده‌اند موجب شیوع انواع آلودگی‌ها به ویژه آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود که جان مردم را به خطر می‌اندازد.

«ینس لایرکی» سخنگوی دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل نیز در این زمینه اعلام کرد که اسرائیل همچنان مانع ورود سوخت به غزه می ‌شود و هیچ خبر مثبتی درباره امکان ارسال سوخت به این منطقه وجود ندارد. اگر تجاوزات و محاصره اسرائیل علیه غزه ادامه پیدا کند، جهان شاهد یک قتل عام بزرگ در غزه خواهد بود؛ البته نه تنها به خاطر بمباران، بلکه در اثر کمبود دارو و غذا و آب تمیز.

 

بیمارستان‌ها قادر به ارائه خدمات به مجروحان و بیماران نیستند

«احمد المنظری» مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای شرق مدیترانه به نوبه خود با اشاره به اینکه وضعیت بهداشتی غزه دردناک و فاجعه‌بار است تاکید کرد، بیمارستان‌هایی که هنوز در غزه فعال هستند نمی‌توانند خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه دهند. خدمات سزارین کاملا از دسترس خارج شده و جان مادران و نوزادان به شدت در خطر است.

وی افزود، تجاوز مستمر به بیمارستان‌ها و ادامه بسته شدن گذرگاه رفح از مهمترین چالش‌هایی است که ما را از اجرای برنامه‌های بهداشتی خود باز می‌دارد. تعداد کارکنان سازمان ملل که در این مدت در غزه جان خود را از دست داده‌اند از تعداد همه قربانیان سازمان ملل در سال‌های گذشته بیشتر است و ما خواستار محافظت از پرسنل پزشکی و بیمارستان‌ها در برابر حملات هستیم.

این مسئول سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه سهم سرانه آب آشامیدنی روزانه در غزه بسیار کمتر از نیاز طبیعی افراد است بر لزوم توقف تجاوزات رژیم اشغالگر جهت ورود کمک‌های پزشکی و مواد غذایی به غزه تاکید و اعلام کرد ماندن اجساد روی زمین و در خیابان‌ها و زیر آوارها یک بمب ساعتی بهداشتی است و موجب گسترش بیماری‌ها سخت گوارشی و پوستی به ویژه در میان کودکان می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت از شهادت دست کم 192 تن از اعضای کادر پزشکی در نوار غزه بر اثر تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر خبر داده و تاکید کرد که بعد از بمباران تعداد زیادی از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و آمبولانس‌ها و نیز در سایه اتمام ذخایر سوخت، بخش بهداشت غزه دیگر قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیست.