رئیس دفتر زلنسکی با پیشنهاد دبیر کل اسبق ائتلاف ناتو مبنی بر دریافت عضویت ائتلاف در ازای صرف نظر کردن از ادعا بر اراضی تحت کنترل روسیه مخالفت کرد.

به گزارش مرور نیوز، «آندری یرماک»، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین طرح پذیرفته شدن این کشور در ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با کنار گذاشتن ادعایش نسبت به اراضی تحت کنترل روسیه را نشدنی خواند.

به نوشته «راشاتودی»، «آندرس فوگ راسموسن»، دبیر کل اسبق ائتلاف ناتو این طرح را هفته گذشته در یک گردهمایی در اندیشکده‌ای در شهر واشنگتن دی.سی مطرح کرد.

اوکراین پیشتر صراحتا درخواستش را برای عضویت در این ائتلاف تحت رهبری آمریکا اعلام کرده اما به دلیل جنگ با روسیه نتوانسته این فرآیند را به پیش ببرد.

یرماک ادعا کرد: «اصول ما بسیار روشن و قوی هستند. هر گونه اعطای امتیاز بر سر استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت قابل قبول نیست.»

او ادامه داد: «راسموسن از موضع اوکراین مطلع است بنا بر این این ایده صرفا نظر شخصی خودش است.»

او اضافه کرد، دولت اوکراین در صدد کسب تضمین‌های امنیتی از طریق مکانیزم‌های دیگری غیر از معاهده دفاع مشترک ناتو است.

رئیس دفتر زلنسکی روز دوشنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرد تا بر نیاز اوکراین برای حفظ جریان تسلیحات غربی تاکید کند.

او همچنین در پستی در تلگرام گفت: «با نزدیک شدن به زمستان، انتظار داریم حملات موشکی روسیه تشدید شود.ما نیاز مبرمی به سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی داریم که از شهرهای اوکراین، تأسیسات مهم زیرساختی و مسیرهای کریدور غلات محافظت می‌کند.»

در تحولی دیگر، متحدان غربی اوکراین از جمله فرانسه و انگلیس به برنامه‌های آموزشی که ده‌ها هزار نظامی اوکراینی را برای نبرد با روسیه آماده می‌کند، ادامه می‌دهند.، نیروهای اوکراینی در حال گذراندن آموزش‌های دشوار نظامی در یک پایگاه نظامی فرانسه قبل از اعزام به خط مقدم هستند. این برنامه فشرده چهار هفته‌ای با هدف آماده سازی نظامیان اوکراین برای دومین زمستان در دفاع برابر روسیه است.