بانک جهانی رشد اقتصادی هند را پس از اجرای طرح مبارزه با پول سیاه در این کشور هفت درصد در سال 2017 پیش بینی کرد.

به گزارش مرور نیوز، براساس گزارش بانک جهانی که با عنوان 'چشم اندازی اقتصادی جهان در ماه ژانویه سال 2017' روز پنجشنبه در هند منشتر شد آمده است رشد اقتصادی هند به دنبال مبارزه دولت با پول سیاه ،کاهش مصرف ،سرمایه گذاری خصوصی و محدودیت های اعتباری ایجاد شده کاهش می یابد.
پیش از این این بانک جهانی رشد اقتصادی هند را در سال مالی 2016-2017، 7.6 درصد پیش بینی کرده بود.
در این گزارش آمده است: طرح ناگهانی دولت برای مبارزه با پول سیاه که باعث خارج شدن بخش زیادی از اسکناس های درشت از گردش مالی این کشور شد، بر رشد اقتصادی هند در دوره سوم سال مالی 2017 تاثیر منفی گذاشت.
بانک جهانی معتقد است که مبارزه با پول سیاه در کوتاه مدت بر کسب و کار و اقتصاد داخلی هند تاثیر منفی خواهد گذاشت.
کارشناسان بانک جهانی می گویند خارج کردن اسکناس های درشت از گردش پولی و جایگزینی آنها می تواند روند اصلاحات اقتصادی در هند را با مشکل مواجه کند.
این افراد می افزایند هند به تدریج در سال مالی 2018 به رشد اقتصادی 7.6 درصد باز خواهد گشت و در سال مالی 2020 رشد اقتصادی هند به 7.8 درصد افزایش می یابد.
در بخش دیگری از گزارش بانک جهانی آمده است اصلاحات اقتصادی شامل تصویب لایحه ورشکستگی و اعسار، آزاد سازی قوانین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش های مختلف، تصویب لایحه اصلاح شده محصولات و خدمات مالیاتی (GST) و توافق میان دولت و بانک مرکزی در چارچوب سیاست های پولی در خصوص ایجاد یک کمیته سیاست های پولی و توافق در مورد نرخ تورم انعطاف پذیر می تواند باعث افزایش رشد اقتصادی هند شود.
دولت هند سه شنبه هشتم نوامبر(18 آبان)در پیام فوری تلویزیونی اعلام کرد که اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای از روز چهارشنبه از گردش پولی خارج می شود.
مودی ،دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسکناس های تقلبی ،پول سیاه ،فساد و تروریسم بر اقتصاد عنوان کرد.