رئیس‌جمهور ایالات متحده، کنگره را به دلیل عدم تصویب بودجه نظامی برای اوکراین که به عقیده وی موجب سقوط شهر کلیدی «آودیوکا» شد، سرزنش کرد.

به گزارش مرور نیوز، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا جو بایدن ، انفعال کنگره در تصویب بودجه بیشتر برای اوکراین را عامل عقب‌نشینی ارتش اوکراین از شهر کلیدی «آودیوکا» توصیف کرد.خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، پس از آن‌که روز گذشته (شنبه)، ارتش اوکراین به دلیل کمبود مهمات مجبور شد از شهر کلیدی آودیوکا عقب‌نشینی کند، بایدن با رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی تماس گرفت تا «بر تعهد ایالات متحده برای ادامه حمایت از اوکراین تأکید کند».

علی‌رغم آن‌که در هفته‌های اخیر، مقام‌های اوکراین بارها از کمبود مهمات و تسلیحات نظامی گله‌مند شده بودند اما جمهوری‌خواهان کنگره حاضر نشدند کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارسال شود.در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده که عقب‌نشینی از آودیوکا پس از آن روی داد که سربازان اوکراینی «به واسطه کاهش تدارکات نشأت گرفته از انفعال کنگره، مجبور به جیره‌بندی مهمات شدند».رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، عقب‌نشینی اوکراین از آودیوکا را «اولین دستاورد قابل‌توجه روسیه در ظرف چندین ماه» توصیف کرد.رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با حمایت از «حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» از کنگره درخواست کرد که هرچه سریع‌تر لایحه بودجه که شامل کمک به اوکراین می‌شود را به تصویب درآورند.رئیس‌جمهور اوکراین نیز پس از گفت‌وگوی تلفنی در یک پست تلگرامی نوشت «خوشحالم که می‌توانم روی حمایت کامل رئیس‌جمهور آمریکا حساب کنم. ما همچنین به تصمیم عاقلانه کنگره آمریکا ایمان داریم».

سقوط آودیوکا که یک شهر صنعتی در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین قرار دارد، یک پیروزی برای روسیه محسوب می‌شود زیرا پیش از این، این شهر بعنوان نماد مقاومت اوکراین در مقابل روسیه محسوب می‌شد.