هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت که باید تلاش دونالد ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری را جدی گرفت و هشدار داد که رئیس جمهوری سابق ایالات متحده درصدد بر خواهد آمد تا واشنگتن را از ناتو خارج کند.

به گزارش مرور نیوز، کلینتون در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به هیات‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس گفت: ما چالشی طولانی پیش رو داریم. نکته‌ای که باید تصریح کرد این است که باید ترامپ را جدی بگیریم.

وی افزود: ترامپ اگر فرصتی به دست بیاورد هر کاری انجام می‌دهد تا به یک رهبر اقتدارگرای مطلق تبدیل شود.

کلینتون افزود: حتی اگر کنگره قطعنامه‌ای تصویب کرده و بگوید که ترامپ بدون حمایت کنگره قادر به خارج شدن از ناتو نیست، او ما را از ناتو خارج خواهد کرد.

ترامپ که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است، در یک گردهمایی انتخاباتی در کارولینای جنوبی اعلام کرد که در صورت تامین نشدن بودجه این ائتلاف نظامی توسط متحدان اروپایی عضو آن، ‌روسیه را تشویق به حمله به آنها می‌کند.

بایدن سخنان ترامپ را احمقانه و شرم آور خواند و بسیاری از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز از رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده انتقاد کردند.

چارلز براون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در واکنش به اظهارنظر ترامپ گفت: اعتبار آمریکا در خطر است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نسبت به زیر سوال بردن دفاع جمعی این پیمان نظامی هشدار داد و افزود: هر گونه اظهارنظر در مورد اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله آمریکا را تضعیف می‌کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات ترامپ را احمقانه خواند و گفت که این ائتلاف نظامی منوی غذا نیست که بسته به حال رئیس جمهوری ایالات متحده فعالیت کند. وی افزود: من وقت خود را برای اظهارنظر در مورد هیچ ایده احمقانه‌ای که در طول این مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده مطرح می‌شود، صرف نمی‌کنم.