دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، سرانجام سکوت خود درباره مرگ الکسی ناوالنی مخالف سرشناس دولت روسیه را شکست.

به گزارش مرور نیوز، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات 2024، در نخستین اظهارنظر خود درباره مرگ الکسی ناوالنی مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هیچ تقصیری را متوجه پوتین ندانست.

وی که در دوران ریاست جمهوری اش به دلیل ستایش و تمجید از پوتین مورد انتقاد بود، در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال سرانجام سکوت خود درباره مرگ ناوالنی را شکست و گفت: پوتین را برای مرگ این مخالف سرزنش نمی‌کند.


ترامپ با مرتبط کردن مرگ ناوالنی با مشکلات حقوقی خود افزود: مرگ ناگهانی الکسی ناوالنی، من را بیشتر و بیشتر از آنچه که در کشور ما رخ می دهد، آگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد این یک پیشروی آهسته و پیوسته با سیاستمداران، بازرسان و قضات احمق و چپ گرایی است که ما را به سمت نابودی هدایت می کنند. مرزهای باز، تقلب در انتخابات و احکام کاملا غیرمنصفانه از سوی دادگاه ها، در حال نابود کردن آمریکاست. ما ملتی در حال سقوط و در حال افول هستیم و باید بار دیگر عظمت را به آمریکا بازگردانیم.

این در حالی است که پس از مرگ ناوالنی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به طور مستقیم پوتین را مقصر مرگ او دانست. نیکی هیلی تنها رقیب ترامپ در بین جمهوری خواهان نیز همین موضع را درباره مرگ ناوالنی داشت و پوتین را مسئول این حادثه دانست.

مرگ این فعال روس اوایل روز جمعه توسط سرویس فدرال مجازات روسیه در منطقه خودمختار یامالو ـ ننتسکو گزارش شد. مشخص شد که وی پس از پیاده‌روی احساس ناراحتی کرد و تقریباً بلافاصله از هوش رفت. کادر درمانی زندان بلافاصله در محل حاضر شدند و یک آمبولانس نیز فراخوانده شد، پزشکان مرگ ناوالنی را تأیید کردند.  
    
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین جمعه‌شب، اعلام کرد: اظهارات رهبران کشورهای غربی در رابطه با مرگ آلکسی ناوالنی، وبلاگ‌نویس روس کاملاً غیرقابل قبول و هولناک است، زیرا هیچ اطلاعات رسمی درباره این موضوع وجود ندارد.

پسکوف به سؤال خبرنگاران در این باره گفت: «دیدگاه رهبران کشورهای غربی کاملاً مشخص است، ببینید، هنوز هیچ اظهارنظری از جانب پزشکان وجود ندارد. کارشناسان پزشکی قانونی نیز در این زمینه گزارشی نداده‌اند، هیچ اطلاعاتی از سرویس فدرال اجرای مجازات وجود ندارد، اطلاعاتی در دست نیست، ولی با وجود این، چنین اظهاراتی از طرف غرب شنیده می‌شود، بدیهی است که اینها اظهارات کاملاً تند و غیرقابل قبول هستند.»

سخنگوی کرملین همچنین گفت که علت مرگ ناوالنی را نمی‌داند و گفت که پزشکان باید این مسئله را تعیین کنند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای واکنش مقامات آمریکایی به مرگ آلکسی ناوالنی را چیزی فراتر از بدبینی و بسیار مغرضانه خواند. این وزارتخانه به اظهارات مقامات دولت آمریکا از کاخ سفید در مورد موضوع مرگ ناوالنی استناد کرد و آنها را با واکنش واشنگتن به مرگ گونزالو لیرا، روزنامه‌نگار آمریکایی مقایسه کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز یادآور شد که واکنش فوری رهبران کشورهای ناتو به مرگ ناوالنی که در قالب اتهامات مستقیم علیه روسیه بیان شده، عمدی است.

او توضیح داد: "هنوز هیچ بررسی پزشکی قانونی وجود ندارد، اما نتیجه‌گیری غرب از قبل آماده شده است."

در همین حال ترامپ بار دیگر به قاضی پرونده کلاهبرداری خود در نیویورک حمله کرد و صدور جریمه 355 میلیون دلاری در این پرونده را با انگیزه کاملا سیاسی دانست.

دونالد ترامپ چند روز پیش، در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی به پرداخت حدود 355 میلیون دلار جریمه و 3 سال ممنوعیت انجام فعالیت های تجاری در نیویورک محکوم شد.

بر این اساس، قاضی آرتور انگورون، پس از چندین جلسه دادگاه طی 3 ماه، ترامپ را به پرداخت 354 میلیون و 900 هزار دلار جریمه و 3 سال ممنوعیت مدیریت هر شرکت تجاری در شهر نیویورک محکوم کرد.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات 2024، دو فرزند پسر ارشدش و تنی چند از کارکنان سازمان خانوادگی آنها متهم به کلاهبرداری و بیش از حد نشان دادن ارزش دارایی ها و املاک ترامپ برای دریافت وام های بهتر و شرایط بیمه ای مطلوب تر طی یک دهه بودند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها هستند.