سه‌شنبه بزرگ قرار است با رای ۱۵ ایالت در رقابت برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نقشی اساسی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، آمریکا در حال نزدیک شدن به یکی از شلوغ‌ترین روز‌های تقویم انتخاباتی، یعنی «سه‌شنبه بزرگ» است. 

سه‌شنبه بزرگ (Super Tuesday) در ۵ مارس (۱۵ اسفند) برگزار می‌شود و انتظار می‌رود میلیون‌ها رای‌دهنده رای خود را در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری و گروه‌های حزبی در بیش از ۱۲ ایالت به صندوق بیندازند.

همچنین هر دو سطح کنگره آمریکا، یعنی مجلس نمایندگان و سنا نیز شاهد رقابت خواهند بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با مخالفت اندکی در حزب دموکرات مواجه است و مطمئنا به‌عنوان نامزد این حزب تایید می‌شود. 

با این حال، در رقابت برای نامزدی ریاست‌جمهوری جمهوری خواهان، سه‌شنبه بزرگ می‌تواند پایان راه برای نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل باشد. او آخرین کاندیدای اصلی است که هنوز با نامزد پیشتاز، یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق رقابت می‌کند.

سه‌شنبه بزرگ چیست؟

سه‌شنبه بزرگ روزی است که بیشترین تعداد ایالت‌ها انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری و گروه‌های حزبی خود را برگزار می‌کنند.

این رقابت‌ها در سطح ایالتی به نامزد‌های دو گروه سیاسی بزرگ، یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمک می‌کنند تا نمایندگانی را که برای جلب نظر حزبشان نیاز دارند، جمع‌آوری کنند. نمایندگان در نهایت ایالت‌های خود را در یک کنوانسیون حزبی نمایندگی می‌کنند، جایی که براساس نتایج اولیه و حزبی به نامزد رای می‌دهند.

در طول رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ امسال، ۸۷۴ نماینده جمهوری‌خواه، یا حدود ۳۶ درصد از کل نماینده‌های موجود، در رقابت حضور خواهند داشت. یک نامزد برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان به دست‌کم هزار و ۲۱۵ نماینده از مجموع ۲ هزار و ۴۲۹ نماینده نیاز دارد. این نرخ برای دموکرات‌ها هزار و ۴۳۹ نفر از مجموع ۳ هزار و ۹۷۹ نماینده است.

کدام ایالت‌های آمریکا در سه‌شنبه بزرگ رای می‌دهند؟

۱۵ ایالت آمریکا در روز سه‌شنبه بزرگ شاهد رای‌گیری خواهند بود.

این ایالت‌ها عبارتند از آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی؛ تگزاس یوتا، ورمونت و ویرجینیا. منطقه ساموآی آمریکایی نیز رای‌گیری خواهد کرد. 

همچنین انتظار می‌رود که نتایج گردهمایی حزبی دموکرات در آیووا که از طریق رای‌گیری پستی برگزار می‌شود، در ۵ مارس انجام شود. 

چرا سه‌شنبه بزرگ اهمیت دارد؟

سه‌شنبه بزرگ به این دلیل مهم است که حدود یک‌سوم از نمایندگان از سوی هر حزب برای تصمیم‌گیری در مورد نامزد ریاست‌جمهوری مربوطه تعیین می‌شوند.

یک نمایش قوی می‌تواند مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری را تحت تاثیر قرار داده و به نامزد‌ها کمک کند تا کمک‌های مالی بیشتری جمع‌آوری کنند. اما یک نتیجه ضعیف می‌تواند به توقف کار یک کارزار انتخاباتی منجر شود.

پیش‌بینی‌ها درباره نتایج سه‌شنبه بزرگ

برای هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، یک نمایش ضعیف می‌تواند پایان کارزار او برای نامزدی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در همه رقابت‌های جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه از ترامپ عقب‌تر است. 

هیلی که تا کنون در تمام رقابت‌های اولیه ایالتی با اختلاف قابل توجهی از ترامپ شکست خورده، گفته بود که قصد دارد دست‌کم تا سه‌شنبه بزرگ در رقابت باقی بماند. 

کارشناسان می‌گویند که باید انتظار داشت که ترامپ و بایدن به‌عنوان نامزد‌های نهایی حزب خود معرفی شوند.

پس از پایان رای‌گیری‌ها در هر ایالت و منطقه، نتایج به‌صورت تدریجی منتشر خواهد شد.