کی‌یف و متحدش لهستان از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به علت اظهاراتش مبنی بر اینکه «اوکراین باید شجاعت بالا بردن پرچم سفید را داشته باشد»، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش مرور نیوز، «آندری یوراش» سفیر اوکراین در واتیکان سخنان پاپ را با درخواست برای گفتگو با هیتلر مقایسه کرد و «رادک سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان نیز در واکنش به این اظهارات از پاپ خواست تا به روسیه بگوید تا ارتش خود را از اوکراین خارج کند.

پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ای با یک شبکه سوئیسی که بخشی از آن روز شنبه منتشر شد، از عبارت «شجاعت بالا بردن پرچم سفید» استفاده کرد. وی ابراز عقیده کرد که اوکراین با شکست احتمالی روبرو است و باید پذیرای مذاکرات صلح با وساطت قدرت‌های بین‌المللی باشد.

سیکورسکی وزیر خارجه لهستان امروز یکشنبه در حساب ایکس خود در واکنش به این اظهارات نوشت: چطور است پوتین را ترغیب به داشتن جرات برای خروج ارتش (روسیه) از اوکراین کنیم؟ آنگاه به سرعت بدون نیاز به مذاکرات صلح منتج خواهد شد. 

سفیر اوکراین در واتیکان نیز گفت که لازم است درس‌هایی از این مناقشه یاد گرفت. پست وی در شبکه اجتماعی ایکس ظاهرا نشان می‌دهد که سخنان پاپ را با درخواست برای «گفتگو با هیتلر» و «بالا بردن یک پرچم سفید برای راضی کردن» او مقایسه کرده است.  

سخنگوی واتیکان بعداً تصریح کرد که پاپ از «توقف خصومت‌ها و آتش‌بسی که با شجاعت برای مذاکرات به دست می‌آید» حمایت می‌کند نه تسلیم شدن اوکراین. ماتئو برونی گفت که روزنامه نگاری که با پاپ فرانسیس مصاحبه می‌کند از عبارت "پرچم سفید" در سوالی استفاده کرده که باعث اظهارات بحث برانگیز شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، در تمام جنگ اوکراین رهبر کاتولیک‌های جهان بی طرفی سنتی دیپلماتیک واتیکان را حفظ کرد اما این سیاست با طرفداری آشکار از منطق  روسیه برای تهاجم به اوکراین همراه بوده است. به طور مثال فرانسیس گفته است که ناتو با گسترش به سمت شرق مقابل «درب خانه روسیه پارس» می‌کند.

رئیس کلیسای کاتولیک یونانی اوکراین نیز در واکنش به صحبت‌های پاپ روز یکشنبه اعلام کرد که تسلیم شدن در ذهن اوکراینی‌ها نیست.