باراک اوباما با اتخاذ سیاست‌های تهاجمی، آمریکا را به مرز رویارویی با روسیه در خاورمیانه از یک سو اروپای شرقی از سویی دیگر رساند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، تنها چهار روز دیگر تا مراسم تحلیف دونالد ترامپ باقی مانده است تا دوره هشت ساله ریاست باراک اوباما بر کاخ سفید به پایان برسد. اوباما اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 وارد کاخ سفید شد. او با شعار تغییر و رسیدن به صلح با دیپلماسی و گفتگو روی کار آمد.

مردم آمریکا که با اکثریت آرا وی را انتخاب کرده بودند انتظار داشتند او بتواند در اولین قدم برابری نژادی را در این کشور ایجاد کند. اهمیت این خواسته از آن رو بود که اوباما نیز به جامعه‌ای تعلق داشت که به دلیل رنگ پوستشان با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی روبرو بودند.

اما گذشت هشت سال نشان داد امید بستن به راس ساختار آمریکا برای تغییرات اجتماعی عبث است. در این مدت مردم این کشور شاهد کشته شدن سیاه‌پوستان به دست پلیس‌هایی بودند که درنهایت تبرئه می‌شدند تا جایی که راهپیمایی‌های اعتراضی گسترده نیز نتوانست اوباما را به اقدامی اساسی وادار کند.

از این رو هم اکنون بیش از 14 درصد جمعیت 313 میلیون نفری ایالات متحده از عملکرد اوباما در این زمینه ناراضی هستند. به این رقم می‌توان سفیدپوستانی را نیز اضافه کرد که از احقاق حق سیاهان دفاع می‌کنند و خواهان تغییر نگرش حاکم بر این کشور هستند.

این در حالی است که اوباما در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشترین آرا رای دهندگان سیاه‌پوست را به دست آورده است. وی در انتخابات 2012 ریاست جمهوری حائز 93 درصد و در انتخابات 2008 حائز 95 درصد آرای شهروندان آفریقایی-آمریکایی شده است.

همچنین اوباما در حوزه اقتصاد داخلی نیز عملا موفقیت چندانی کسب نکرد. وقتی او بر سر کار آمد، اوج بحران اقتصادی در چند دهه اخیر بود. بیکاری و مصادره املاک در اوج بود و تولید ناخالص داخلی به قهقرا می‌رفت. این وضعیت در اروپا و هر کشوری که با ایالات متحده تبادلات مالی گسترده داشت، تکرار شد و به یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم تبدیل شد.

 اوباما با تغییر سیاست‌ها در داخل از سویی و بهره‌برداری اقتصادی از کشورهای ثروتمند از سوی دیگر تا حدودی به کاهش بحران اقتصادی موفق شد اما بدهی‌ سرسام‌آور و باقی‌ماندن منافع در دست 1% ثروتمند خشم جوانان را برانگیخت و به جنبش اشغال وال‌استریت انجامید.

آمارها نشان می‌دهد اگر چه بیکاری به نصف یعنی 5% کاهش یافته و رشد تولید ناخالص داخلی 6 درصد بیشتر شده (از منفی 4% به مثبت 2%) اما بدهی دولت آمریکا به 20 تریلیون دلار رسیده است، یعنی بیش از کل تولید ناخالص داخلی این کشور!

رئیس جمهور هشت ساله دموکرات در حوزه خارجی نیز با شعله ور کردن آتش جنگ، نه تنها موفق شد پیام صلح را به جهان برساند بلکه غیرنظامیان بیشتری را به کام مرگ کشاند. کارشناسان سیاسی اوباما را به مراتب جنگ‌افروزتر از جرج بوش می‌دانند. او اگرچه توانست با دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران و پایان دادن به این مساله از طریق گفتگو برگ زرینی در کارنامه خود اضافه کند اما دستور حمله به هفت کشور افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و پاکستان باعث شد تا کماکان آمریکا در باتلاق جنگ‌های خاورمیانه دست و پا بزند.

در دوره حاکمیت اوباما بر کاخ سفید به دلیل استفاده از پهپادها تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی که بعضا اعلام شده است یک اشتباه سهوی بوده، افزایش یافت. با این حال مقامات واشنگتن اصرار دارند این رقم کمتر از 100 نفر است.

اوباما با تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم که ظاهر 60 کشور دیگر در آن حضور دارند، لشکرکشی به منطقه را مشروعیت بخشید. هزینه روزانه 8 میلیون دلاری حملات هوایی این ائتلاف تاکنون بدون نتیجه مثبتی در راستای از بین بردن تروریسم ادامه یافته است.

بر این اساس باراک اوباما کاخ سفید را در حالی به ترامپ تحویل می‌دهد علاوه بر درگیری‌های روزافزون ارتش آمریکا در دنیا احتمال رویارویی آمریکا با روسیه افزایش یافته است. از این رو بی دلیل نیست که ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود بر بهبود رابطه با مسکو تاکید داشت و حتی از حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه حمایت کرده است.