رئیس جمهور چین طی اظهارات خود در نشست اقتصادی داووس هشدار داد که نمی‌توان فرآیند جهانی شدن را عامل تمام مشکلات جهان دانست و پشت دیوارهای تولید داخلی پنهان شد.

به گزارش مرور نیوز، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در تلاشی برای بازنویسی نظم اقتصاد جهانی که دهه‌هاست از سوی آمریکا رهبری می‌شود، از سخنرانی ابتدایی خود در اجلاس اقتصادی جهان در داووس برای پافشاری بر روی این مساله که با وجود واکنش‌های نه‌چندان خوب پوپولیست‌ها در غرب نمی‌توان از جهانی شدن اجتناب کرد، استفاده کرد.

وی در این باره گفت: هیچ فایده‌ای در این مساله وجود ندارد که جهانی شدن اقتصاد را باعث مشکلات جهانی بدانیم، همانطور که این روند هیچ ارتباطی با شرایط پناهجویان سوری یا بحران اقتصادی سال 2008 ندارد.

رئیس جمهور چین تاکید کرد: جهانی شدن باید جامع‌تر و سازگارتر باشد ضمن اینکه موسسات جهانی فعلی در حال حاضر ناکافی هستند و باید نمایندگان بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

سخنرانی کلیدی شی جینپینگ در واقع آغازگر نشست چهار روزه سران اقتصادی جهان در سوئیس بود، در حالی که چند روز به روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا باقی مانده است؛ رییس جمهوری که در طول کمپین انتخاباتی خود چین و جهانی شدن را مقصر از بین رفتن میلیون‌ها شغل در کارخانه‌های آمریکا می‌دانست.

این میلیاردر جمهوریخواه در حالی با شعار آمریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم، انتخاب شد که رییس جمهور چین در این باره هشدار می‌دهد هیچ‌کس در جنگ مبادلاتی پیروز نخواهد شد.

ترامپ مکررا چین را به اتخاذ سیاست‌های مبادلاتی که منجر به کاهش مشاغل در آمریکا شده است، متهم می‌کند.

وی همچنین تهدید کرده است که با افزایش درصد گمرک تا 45 درصد به کالاهای چینی، با این امر مقابله خواهد کرد.

اما رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در مقابل سران حکومتی، سردمداران صنایع و ستارگان اتاق فکرهای سرگرمی‌سازی به چنین نوع تفکری واکنش نشان داد و اظهار کرد: پیروی از تولید داخلی و تاکید بر آن تنها به این معنی است که یک نفر خود را در اتاق تاریک مبحوس کند در حالی که باد و باران و نور و هوا در خارج از این اتاق قرار دارد.

وی تاکید کرد که جلوگیری از موج جهانی شدن، تکنولوژی، کالاها و مردم غیرممکن است، ضمن اینکه پکن به سیاست درهای باز خود و دفاع از دستاوردهای جهانی شدن به ویژه در عرصه اقتصادی ادامه خواهد داد.

پیام شی جینپینگ به شدت در داووس مورد استقبال قرار گرفت.

برخی از تحلیلگران و حاضران در اجلاس داووس می‌گویند که سخنرانی رییس جمهور چین نشان می‌دهد که پکن برای رهبری تجارت آزاد آماده است.