سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: در حل و فصل سیاسی بحران سوریه تحولات مثبتی رخ داده است و همه پذیرفته اند که فقط از راههای سیاسی-دیپلماتیک و با مذاکرات ملی می توان به نتیجه رسید.

به گزارش مرور نیوز، روز جمعه در رایزنی های سیاسی نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت: بروز تحولات مثبت در حل مساله سوریه نویدبخش شده است.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان لاوروف نوشت: دیدار و مذاکرات برنامه ریزی شده بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در آستانه پایتخت قزاقستان سهم مهمی در تعیین شاخص های برای حل و فصل بحران خواهد بود. 
وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال نشست پیش رو، مذاکرات سوری-سوری در ژنو نیز با چارچوب گسترده تری برگزار می شود که اهمیت خاصی دارد.
لاوروف در همین حال افزایش فعالیت های تروریست ها در منطقه خاورمیانه را بی سابقه و نگران کننده خواند و گفت: تحرکات تروریست ها در مدت کوتاهی به تهدید بزرگ جهانی تبدیل شد. 
وی گفت: حمله های تروریستی خونین در مناطق مختلف از جمله قتل ناجوانمردانه چندی پیش آندره کارلوف سفیر روسیه در ترکیه، درست بودن نگرانی ما را از تهدیدها نشان می دهد.
در مذاکرات سوری که چهارم بهمن ماه برگزار می شود، افزون بر هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای به عنوان حامیان اصلی نشست آستانه، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن، برخی کشورها از جمله آمریکا نیز دعوت شده اند که هنوز پاسخی نداده است. 
پس از موفقیت ایران، روسیه و ترکیه در برقراری آتش بس فراگیر سوریه که از 10 دی ماه اجرا شده است، سه کشور ابتکار مذاکرات صلح آستانه را مطرح و در نشست 30 آذر ماه وزیران خارجه در مسکو نهایی کردند.
در پایان این نشست سه جانبه بیانیه ای تصویب شد که دربرگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، کمک فراگیر به سوری ها، لزوم اجرای نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.