«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا با حضور در صحن کنگره فدرال به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.

به گزارش مرور نیوز،‌ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا با حضور در صحن کنگره فدرال به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.

ترامپ در این مراسم گفت: ما مردم آمریکا دست در دست هم می دهیم تا در کارزاری ملی مسیر تاریخ آمریکا و جهان را برای سالهای سال رقم بزنیم.

پیش از شروع مراسم سخنگوی ترامپ گفته بود که ترامپ نظرهایش درباره آینده آمریکا را «بسیار شخصی و صمیمانه» بیان خواهد کرد. وی پیرامون زیرساختها،‌ نظام آموزشی و بنیه صنعتی آمریکا سخن خواهد گفت.

شمار حاضران در این مراسم ۹۰۰ هزار نفر برآورد شده است. بیش از ۵۰ نماینده دموکرات کنگره مراسم را تحریم کرده اند.

شایان ذکر است که نیروهای امنیتی در اطراف کاخ سفید و کنگره حضور گسترده ای دارند.

اوباما و همسرش پس از استقبال از دونالد ترامپ و همسرش در کاخ سفید، کاروان حامل وی به کنگره آمریکا را همراهی کردند.

این درحالی است که مخالفان ترامپ در شهرهای دیگر آمریکا و کشورهای دیگر تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

گفتنی است که مراسم ادای سوگند «مایک پنس» معاون ترامپ پیش از مراسم ادای سوگند رئیس جمهور منتخب برگزار خواهد شد.

دونالد ترامپ مسن ترین رئیس جمهور آمریکاست که سوگند یاد می کند.

دونالد ترامپ در مقابل کنگره سوگند ریاست جمهوری خواهد خورد و سپس به سخنرانی خواهد پرداخت. سخنگوی ترامپ می گوید که سخنرانی وی «عمدتاً فلسفی» خواهد بود.

جیمی کارتر و بیل کلینتون و جورج بوش پسر به همراه همسران خود در این مراسم حضور دارند.

هیلاری کلینتون برای اولین بار پس از انتخابات با ترامپ روبرو می شود.

سناتور«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکراتهای مجلس سنا در سخنرانی خود گفت: «ما در این دوران پرفراز و نشیب با اقتصادی متحول زندگی می کنیم، با وجود رسانه های متفرق و درگیری سیاستمداران با هم و تهدیدهای داخل و خارج، کشور ما می تواند متحد شود. من اکنون با اعتماد به نفس در اینجا ایستاده ام و شما ملت آمریکا دلیل آن هستید. ما ملتی راه حل یاب و خوش بین بوده ایم و همواره مشتاقانه به کشور خود متعهد هستیم تا جان و مال خود را در راه اتحاد بیشتر این کشور فدا کنیم. ما در حال انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم. از همه در برابر قانون، آزادی رسانه و آزادی بیان حمایت می کنیم».

پس از چاک شومر، تنها قاضی سیاهپوست دیوان عالی آمریکا متن سوگندنامه معاونت ریاست جمهوری را برای «مایک ریچارد پنس»  را خواند و وی در مقام معاون رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد که «وظایف خود را بطور داوطلبانه و صادقانه انجام دهد». وی در پایان گفت: «پروردگار در این راه مرا یاری کند».