مسئولان مصری تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف و داخل مسجد امام حسین (ع) در مرکز قاهره اتخاذ کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه فرامنطقه الشرق الاوسط، مسئولان مصری تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف و داخل مسجد امام حسین (ع) در مرکز قاهره اتخاذ کرده و قصد دارند این مسجد را به طور کامل ببندند.

این تدابیر همزمان با مراسم سالروز "انتقال سر مبارک امام حسین (ع) به مصر" اتخاذ شده است. شیعیان مصری معتقدند که سر امام حسین (ع) به مصر منتقل شده است.

سبط ابن جوزی(متوفی ۶۵۴ق) نقل کرده است: "سر حسین بن علی(ع) را خلفای فاطمیین از باب فرادیس در دمشق به عسقلان مصر انتقال دادند سپس به قاهره برده و در آن‌جا دفن کردند و آن‌جا بارگاه عظیمی دارد که زیارتگاه است."

نیروهای امنیتی مصری نگران این هستند که مبادا عناصر خرابکار یا تندرو وارد این مسجد شوند. این مراسم همزمان است با وقایع ششمین سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه؛ زمانی که حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر برکنار شد.

منبعی در وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که هر نمازگزاری که به نظر برسد شیعه باشد و وارد این مسجد شود بازداشت خواهد شد. دستگاه‌های امنیتی همچنین منع یا برگزاری مراسم‌های روز چهارشنبه را در دست بررسی دارند.

اوقاف مصر نسبت به هرگونه اقدامات طایفه‌گرایانه در داخل مساجد شیعیان هشدار داده و تأکید کرده که با این اقدامات مقابله خواهد کرد.

در مصر چندین مقام اهل بیت و مسجد شیعه وجود دارد که دولت اداره آن را برعهده دارد. اماکن زیادی در مصر وجود دارند که برای شیعیان مصری مقدس هستند مثل ضریح حسین بن علی در نزدیکی مسجد الازهر در مرکز قاهره، ضریح حضرت زینب دختر امام علی (ع) در منطقه سیده زینب (س) و ضریح حضرت سکینه دختر امام حسین (ع) و سیده نفیسه دختر امام حسن (ع).

پیشتر برخی تندروها از اهالی عزبه ابومسلم در مرکز ابوالنمرس در نزدیکی منطقه اهرام‌های مصر در غرب قاهره ژوئن ۲۰۱۳ در زمان ریاست‌جمهوری محمد مرسی منازل شیعیان را به آتش کشیده بودند که در آن زمان چهار تن از جمله حسن شحاته، رهبر معنوی شیعیان مصر کشته شد.

به گفته منابع امنیتی، تشکلات امنیتی برای تأمین منطقه مسجد امام حسین (ع) برای ممانعت از وقوع درگیری‌ها مستقر شده‌اند.

مقامات مصری همچنین نگران فراخوان برای تظاهرات در سالروز برکناری حسنی مبارک هستند.