عضو دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا آیینه تمام‌نمای سیاست آمریکا و اروپا است، گفت:انتقال سفارت آمریکا به قدس همه کسانی را که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند، در تنگنا قرار خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که اسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش به منظور رایزنی با مراجع مصری به قاهره سفر کرده است و موسی ابو مرزوق عضو ارشد دفتر سیاسی این جنبش نیز به وی ملحق خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود زهار شامگاه سه شنبه در جریان همایشی سیاسی خاطر نشان کرد که مصر قصد از سرگیری روابط خود با جنبش حماس را دارد و در جریان رایزنی‌های قبلی با مقامات مصری توافق شده است که مرزهای باریکه غزه کنترل شوند و دیدارها ادامه پیدا کنند.

وی افزود: حماس با برخی درخواست‌های مصر که با رویکرد مقاومت مغایرت داشت، مخالفت کرده است و قاهره نیازمند مبادلات تجاری با نوار غزه است.

زهار تاکید کرد که بحران گذرگاه رفح و برق، بحران‌های ساختگی برخی طرف‌ها برای اعمال فشار علیه جنبش حماس و تحریک ملت فلسطین علیه مقاومت هستند و در آینده نزدیک وضعیت گذرگاه رفح بهتر خواهد شد.

وی بار دیگر بر مخالفت حماس با همکاری‌های امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد و آن‌را خیانتی در حق رشادت‌ها و فداکاری‌های ملت فلسطین و جنایتی علیه تاریخ و وطن و سازمان آزادی بخش فلسطین دانست.

این عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با برگزاری نشست‌های مقدماتی شورای ملی سعی در کسب مشروعیت در برابر برخی کشورهای عربی را داشت، اما حماس بر برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، پارلمان و شورای ملی فلسطین تاکید دارد.

وی بر حمایت حماس از طرح رمضان عبد الله شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که به مخالفت با همکاری‌های امنیتی و توافقنامه اسلو تصریح کرده بود، تاکید کرد و گفت تشکیلات خودگردان هنوز هیچ پاسخی به این طرح ارائه نداده است.

محمود زهار تصریح کرد که جنبش متبوعش مخالف تشکیل دادگاه انتخابات مد نظر رئیس تشکیلات خودگردان و نیز دادگاه قانون اساسی است.

وی افزود دولت رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات رام الله با نوار غزه و وزرای دولت در غزه همکاری نکرد.

زهار خاطر نشان ساخت که جنبش فتح از زمان به دست گرفتن زمام امور دولت، تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق آشتی ملی و تشکیل دولت وحدت ملی را به شکست کشاند و تشکیلات خودگردان به‌خاطر اینکه مطمئن نبود نتایج انتخابات به سود آن رقم خواهد خورد، از برگزاری انتخابات خودداری کرد.

وی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به تشویق برخی کشورهای عربی و اسلامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تلاش برای خارج کردن حماس از عرصه سیاسی و نیز به شکست کشاندن تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی متهم کرد و تاکید نمود که حماس با هر گونه میانجیگری در پرونده مبادله نظامیان اسیر صهیونیست قبل از آزادی اسرای فلسطینی آزاد شده در قالب مبادله شالیت که رژیم صهیونیستی دوباره آنها را بازداشت کرده است، مخالف است.

این عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا آیینه تمام‌نمای سیاست آمریکا و اروپا است و کشورهای اروپایی از ترس تحرکات اسلامی و مردمی و مخالفت برخی کشورهای عربی، مخالف انتقال سفارت‌هایشان به قدس هستند و منتطر فرصت مناسب برای انجام این کار هستند.

وی افزود که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس تمامی طرف‌هایی را که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند، در تنگنا قرار خواهد داد و این اقدام نمی‌تواند باعث تغییر موضع حماس در قبال سیاست‌های جانبدارانه کاخ سفید از رژیم صهیونیستی شود.

محمود زهار تاکید کرد که مقاومت تنها طرفی است که می‌تواند جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را گرفته و با سیاست‌های آن مقابله کند. وی در همین راستا خواستار اتحاد بر سر این گزینه و حمایت از آن و نیز فراهم کردن فرصت به منظور تحقق این هدف شد.

نشست‌های مقدماتی شورای ملی فلسطین در بیروت ـ پایتخت لبنان ـ با تاکید بر برگزاری نشست این شورا با حضور تمامی گروه‌های فلسطینی و طبق بیانیه سال 2005 قاهره و توافق آشتی ملی سال 2005 به پایان رسید و  قرار شد اعضای این شورا تا جایی که امکان داشته باشد از طریق برگزاری انتخابات و در مواردی که برگزاری انتخابات میسر نباشد، از طریق توافق مشخص شوند.