مالزی، اندونزی و فیلیپین برای همکاری سه جانبه به منظور جلوگیری از فعالیت گروه تروریستی داعش و گسترش تفکرات افراطی این گروه تکفیری در منطقه به توافق رسیدند.

به گزارش مرور نیوز، 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی روز پنجشنبه در 'پوتراجایا' پایتخت ستادی این کشور جنوب شرق آسیا، گفت که توافق این همکاری بین 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی با 'جوکو ویدودو' و 'رودریگو دوترته' روسای جمهوری اندونزی و فیلیپین انجام شده است.
وی گفت که این سه کشور همسایه در جنوب شرق آسیا برای دستگیری تروریست ها و جلوگیری از گسترش ایدئولوژی آنها در منطقه همکاری می کنند.
گروه های تروریستی در سه کشور مالزی، اندونزی و فیلیپین به شدت فعالیت می کنند و کارشناسان پیش بینی کرده اند جنوب فیلیپین که چند دهه است از عدم امنیت کامل به دلیل فعالیت گروه های مسلح و شبه نظامی وابسته به گروه ها با تفکرات مختلف رنج می برد، کانون بعدی عملیات داعش پس از شکست این گروه در عراق و سوریه است.
برخی آمارها نشان می دهد حدود یکهزار تروریست از این سه کشور به گروه تروریستی داعش در خارورمیانه پیوسته و بخش مالایی زبان گروه تکفیری داعش موسوم به 'کتیبه نوسانترا' را تشکیل داده اند.
اعتقاد بر این است که 'کتیبه نوسانترا' دارای صدها عضو از تروریست های مالزی و اندونزی است و برای ماموریت های تخصصی از جمله تک تیراندازی و بمب گذاری انتحاری مورد استفاده قرار می گیرند.
مالزی، اندونزی و فیلیپین اکنون برای مقابله مشترک با تروریست ها به توافق رسیده اند و معاون نخست وزیر مالزی گفت: از نظر عملیات اجرایی، ما دیگر نمی توانیم به صورت جداگانه کار کنیم و به این منظور همکاری خواهد شد.
به نوشته تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی گفت این توافق برای نخستین بار توسط دوترته و جوکو ویدودو انجام شد. مالزی بعد به این دو کشور پیوست.
بازگشت احتمالی تروریست های منطقه جنوب شرق آسیا که در حال حاضر در عراق و سوریه به سر می برند، به نگرانی فعلی مقامات کشورهای جنوب شرق آسیا در سال 2017 تبدل شده است.
حوادثی که در سال 2016 در اندونزی، مالزی و فیلیپین رخ داد، بخشی از توجه مقامات امنیتی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا را معطوف این واقعیت کرد که ارتباط بین تروریست های منطقه ای با برخی از عناصر داعش تهدیدی است که نمی تواند از پیامدهای آن صرف نظر کرد.
از سوی دیگر ربوده شدن ده ها ملوان اندونزیایی، مالزیایی و فیلیپینی طی چند ماه گذشته توسط گروه ابوسیاف همپیمان داعش در دریای 'سولو' باعث شد این کشورها برای همکاری به منظور مقابله با تروریسم به توافق برسند.
اندونزی، مالزی و فیلیپین با انجام گشت های هماهنگ دریایی برای مقابله با تروریست های آدم ربا و حملات دزدان دریایی که تجارت در مرزهای دریایی سه کشور را با اختلال همراه کرده اند، موافقند.