سازمان ملل امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، خشکسالی که جان مردم شمال سومالی را هدف قرار داده، این کشور را تا آستانه دومین قحطی در طول شش سال پیش برده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، «پیتر دی کلر» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سومالی در کنفرانس خبری در موگادیشو گفت، اگر همین حالا دست به کار نشویم، در شش ماه آتی، فاجعه و قحطی را پیش رو خواهیم داشت که میزان و مقیاس آن را نمی توان تصور کرد.

وی از شواهد و مدارک شفاهی دال بر مرگ و میر ناشی از خشکسالی در بخش شمالی سومالی گفت و افزود، با توجه به کمبود مواد غذایی، در حال حاضر اکثر مردم سومالی به کمک های فوری نیاز دارند.

کلر با اشاره به کاهش میزان بارندگی در سومالی، افزایش قیمت مواد غذایی، تلف شدن احشام و سوء تغذیه مردم گفت، اوضاع سریع تر از آنچه پیش بینی می شد، بحرانی و وخیم می شود.

قحطی سال 2011 در سومالی که نتیجه خشکسالی، جنگ و دسترسی نداشتن به کمک های بشردوستانه بود، جان 260 هزار نفر از مردم این کشور را گرفت.

سومالی از سال 1991 با جنگ و درگیری دست و پنجه نرم می کند و دولت ضعیف و تحت حمایت غرب این کشور برای به دست گرفتن کنترل مناطق فقیر و روستایی تحت سلطه گروه تروریستی الشباب تلاش می کند.

«دیک ترنچارد» نماینده سازمان غذا و خواربار ملل متحد در سومالی نیز گفت، اوضاع سومالی گویای به صدا درآمدن زنگ قبل از قحطی است.