ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه آماده است تا همه منابع مالی لازم برای توسعه نیروگاه هسته‌ای پاکس مجارستان را فراهم کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، بنا بر قراردادی که در سال 2014 میان دولت‌های روسیه و مجارستان به امضا رسید، شرکت‌های هسته‌ای روس و پیمانکاران آن‌ها قرار است ساخت دو راکتور VVER-۱۲۰۰ نیروگاه هسته‌ای پاکس و تامین 80 درصد از منابع مالی آن را به عهده گیرند.

ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه در این‌باره گفت:‌ این پروژه که ارزش آن 12 میلیارد دلار است قرار بود 80 درصد از آن از طریق وام توسط روسیه تامین شود. من نخست وزیر مجارستان را در جریان گزینه‌های دیگر نیز قرار دادم. ما حاضریم تا 100 درصد منابع مالی این پروژه را تامین کنیم که البته در آن صورت شرایط و ضوابط این قرارداد اندکی متفاوت خواهد بود.

وی افزود:‌این پروژه باعث ایجاد 10 هزار شغل با حقوق و مزایای بالا و نیز ارتقاء امنیت انرژی مجارستان و نیز توسعه اقتصاد این کشور خواهد شد.

پوتین تاکید کرد که روسیه اهمیت بالایی برای پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای پاکس قائل است. نیروگاه پاکس هم اکنون دارای چهار راکتور روسی VVER-۴۴۰ است که فعالیت آن‌ها میان سالهای 1982 تا 1987 آغاز شده است. نیروگاه هسته‌ای مجارستان برای مدت زیادی است که فعال است و هم‌اکنون حدود 40 درصد از کل برق مصرفی این کشور را تامین می‌کند

وی افزود:‌ ساخت دو واحد جدید در این نیروگاه باعث دو برابر شدن تولید برق در این نیروگاه و نیازها برای انرژی را که امری ضروری در توسعه صنایع جدید مجارستان است را پاسخ می‌دهد.