سرویس بین الملل- محبوبیت نخست وزیر راستگری سابق فرانسه به اتهام سوء استفاده از رانت دولتی در نزد افکار عمومی به شدت کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های فرانسه، 68 درصد از فرانسوی ها خواستار کناره گیری فیون از رقابت انتخاباتی هستند

نظرسنجی جدید موسسه «ایفوپ/Ifop» فرانسه نشان داد 68 درصد از فرانسوی ها بر این باورند که «فرانسوا فیون» نامزد حزب جمهوری خواهان فرانسه باید به دلیل رسوایی همسرش از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند.

68 درصد از فرانسوی ها خواستار کناره گیری فیون از رقابت انتخاباتی هستند

نتایج این نظرسنجی که روز شنبه در نشریه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد، نشان می دهد که فقط 23 درصد از پاسخ دهندگان فکر می کنند که فیون «صادق» است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه گزارش داد: این نتایج همچنین گویای آن است که 64 درصد از حامیان جمهوری خواهان خواستار ادامه حضور فیون در رقابت های انتخاباتی هستند که این حمایت می تواند در نتیجه فقدان نامزد جایگزین وی باشد.

فیون که ابتدا یکی از نامزدهای پیشتاز نظرسنجی ها بود، اواخر ژانویه گذشته در نتیجه آنچه که درباره رسوایی همسرش گفته شد، محبوبیتش را از دست داد.

همسر فیون متهم است که به ازای مشاغل ساختگی و کاری که انجام نداده، مبالغی را دریافت کرده است.

رسانه های فرانسه همچنین استخدام فرزندان فیون به عنوان دستیاران پارلمانی اش را بین سالهای 2005 و 2007 زیر سوال برده اند.

پلیس فرانسه تحقیقات درباره این پرونده را در محل مجله ای که «پنه لوپه» همسر فیون قبلا کار می کرد و نیز در سنای فرانسه انجام داده است.

روز شنبه مجله مدیاپارت فرانسه، نسخه هایی از چک هایی را منتشر و آن را شاهدی دال بر استفاده نامناسب فیون از منابع مالی دولتی عنوان کرد.

فیون، نامزد حزب راست میانه همه اتهامات در این زمینه را تکذیب و درباره ادامه رقابت در انتخابات تعهد داده است.

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 23 آوریل و دور بعدی آن 7 مه (سوم و هفدهم اردیبهشت) برگزار خواهد شد. 

فیون متولد مارس 1954 و نخست وزیر «نیکولا سارکوزی» از سال 2007 تا 2012 بوده است. وی در کارنامه سیاسی اش، هدایت وزارتخانه های مختلفی را در کابینه های رئیسان جمهوری فرانسه تجربه کرده است.