سومین میزگرد تخصصی"فلسطین و افق آینده"، در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در نهاد ریاست جمهوری، برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این میزگرد که با شرکت جمعی از کارشناسان و متخصصان و صاحبنظران و اندیشمندان حوزه فلسطین برگزار شده بود،صادق رمضانی گل افزانی رئیس و جانشین دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در نهاد ریاست جمهوری، سروش نژاد (کارشناس حوزه فلسطین ) ، رضانیا (کارشناس حوزه مصر ) ، حجت الاسلام میرتاج الدینی ( کارشناس حوزه فلسطین ) سخنرانی کردند .

رمضانی در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: عقب نشینی ترامپ در انتقال سفارت رویکردهای مختلفی داشته از جمله ممکن است سفارت را به غرب قدس ببرند که دور از نزاع جهان عرب است. این احتمال نیز وجود دارد سفارت را در تل آویو حفظ کنند و سفیر کنسولگری خود را به قدس ببرد تا آرام آرام سفارت را به قدس منتقل کنند و این طرح مورد حمایت اسراییل است. سوم اینکه سفارت به قدس منتقل شود و همزمان دولت فلسطین را آمریکا به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 86 کشور دارای روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی هستند و تلاش کشورهای عربی چون مصر ، اردن و مغرب برای عملیاتی نشدن انتقال سفارت قابل توجه است. وقتی همه اطلاعات را کنار هم می گذاریم با توجه به مسئله کنفدرالی و نگرانی های اردن و دیگر کشورها نسبت به اجرایی شدن این طرح باید دید اساسا این نوع طرح ها و طرح کنفدرالی تا چه اندازه می تواند نسبت به تحولات منطقه از جمله عراق و سوریه و بالعکس مهم باشد و ما تاثیر و تاثر این حوزه را دنبال می کنیم.

رئیس و جانشین دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در نهاد ریاست جمهوری افزود : نکته چهارم بحث طرحی است که دیوید فریدمن سفیر پیشنهادی آمریکا در سرزمین اشغالی برای پیوستن کرانه غربی به رژیم صهیونیستی و مخالفت او با طرح تشکیل دو دولت داده است. وقتی فریدمن این طرح را مطرح کرد جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا از یک سو و تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از سوی دیگر با آن مخالفت کردند. دلیل مخالفتها این بود که این یعنی دو فرد ماتیس و تیلرسون نسبت به اوضاع منطقه به ویژه آنچه در خاور میانه رخ می دهد بیشتر از فریدمن بر اوضاع منطقه اشراف دارند.این رویکردهای تقابلی نشان می دهد که اتاق فکر آمریکا از انسجام لازم برخوردار نیست و آینده مبهمی برای جامعه عرب رقم می خورد و ثبات در تصمیم سازی وجود ندارد.

رمضانی گفت : وضعیت مورد اشاره این فرصت را در اختیار ایران قرار می دهد تا در چارچوب برنامه های حمایتی خود از فلسطین اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: سفر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای آفریقایی ، طرح عضویت این رژیم در اتحادیه آفریقا، همچنین ایجاد جای پای جدید در این قاره از سوی این رژیم و اجرای طرح اسراییل در جدایی سودان دلایل مهمی هستند تا ما در آگاهی بخشیدن به مردم این منطقه بکوشیم.

رمضانی با اشاره به حضور پرشور مردم انقلابی کشورمان در راهپیمایی عظیم 22 بهمن، گفت: مردم کشورمان با اطاعت از فرمان رهبری بار دیگر مبانی انقلاب اسلامی را به جهانیان گوشزد کردند و نشان دادند که راهی جز این ، برای آزادی قدس در پرتو وحدت نداریم.

در ادامه این جلسه رضانیا کارشناس حوزه فلسطین و مصر نیز با پرداختن به سیر تاریخی موضوع فلسطین در مصر، راهکارهایی را در زمینه استفاده از پتانسیل کشور مصر در حمایت از موضوع فلسطین مطرح کرد .

سروش نژاد از کارشناسان حوزه فلسطین نیز سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به راهکارهای جدید حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم در جایگاه و شرایط متناسب با زمان و مکان آن ،پیشنهاداتی ارائه داد .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین میر تاج الدینی عضو سابق کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در مجلس شورای اسلامی با استفاده از آیات قرآنی به تفسیر و شرح اشارات صریح قرآنی در مورد آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قدس شریف پرداخت.

سومین میز گرد تخصصی فلسطین و افق آینده با طرح پرسش و پاسخ پایان یافت.